En ny lokalplan skal gøre det muligt, at gården Dyskærgård og landbrugsjordene mellem Veddelev og Frederiksborgvej nord for Roskilde bliver naturområde med offentlig adgang. Samtidig kan Dyskærgård omdannes til hovedsæde for aktieselskabet Liljeborg.

Pressefoto

Gården har stået tom i flere år, og på grund af nærheden til Risø/DTUs forsøgsvindmøllepark, må der ikke være beboelse. Jordene drives som landbrug, men i tidligere tider var her et vådområde. Lokalplanområdet udgør ca. 52 hektar og indeholder blandt andet en mose, tre små søer og to diger. Både den nordligste og sydligste del af lokalplanområdet ligger tæt ud til fjorden.

Når lokalplanen er vedtaget af byrådet, kan naturen genoprettes med strandenge og vandløb, og området bliver tilgængeligt for offentligheden.

Naturområderne kommer til at ligge nærmest Veddelev, mens arealerne nærmest A6 forventes fortsat at blive dyrket.

10-20 biler i døgnet
Der skulle to høringsrunder og et borgermøde til, inden det er kommet så langt. Det skyldes især en lang diskussion om, hvordan de 10-20 biler i døgnet skal komme til det nye hovedsæde for aktieselskabet Liljeborg.

Mens Dyskærgård var landbrug, var det tilladt at køre ind til gården fra A6. Når gården skifter status til kontorerhverv, vil Vejdirektoratet, som er vejmyndigheden for A6, ikke længere give lov til det.

Kommunen har også undersøgt muligheden for en vej via Risøs jord, og det har ikke været muligt.

På borgermødet og i høringssvarene var der stor utilfredshed med en vej til Dyskærgård, som gik via Veddelev Bygade. Men der var også utilfredshed med at anlægge en vej gennem landskabet over de nuværende dyrkede marker.

Den nye lokalplan indeholder en vejføring som en grusvej uden gadelys fra Dyskærgård til Brovej. Fra Brovej kører man videre på Veddelev Bygade.

Samtidig er det indskærpet i lokalplanen, at Dyskærgård ikke på sigt kan anvendes til andre typer af erhverv, som giver væsentlig mere trafik til gården.

Værdifuldt område omdannes til natur
“Det har været en langt forløb, vi har haft med den her lokalplan, og borgerne i Veddelev har været meget engagerede.
Jeg mener, vi er nået til en løsning, der holder fast i hovedsigtet, nemlig at Liljeborg omdanner et værdifuldt område til natur, vi alle kan få glæde af, samtidig med at de kan bruge gården som deres administrationsbygning”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Claus Larsen.

Fakta
Lokalplanen giver mulighed for, at der kan anlægges rekreative stier i området. Stierne skal holde en afstand på mindst 15 meter til beboelsesejendomme og skal holdes mindst 350 meter væk et Natura 2000 område, som lokalplanen støder op til mod nord.

Lokalplanen angiver en principiel line for en grusvej uden belysning fra Brovej til Dyskærgård.

Lokalplanen gør, at Dyskærgård og landbohaven på arealet kan bevares ved at give mulighed for, at gården får en ny funktion. Gården må udnyttes til kontor- og serviceerhverv samt fx drift og formidling i forbindelse med naturområdet.

Lokalplanen sikrer, at Dyskærgård ikke på sigt kan anvendes til typer af erhverv, som giver en væsentlig anden intensitet af trafik til gården, end Liljeborgs aktiviteter giver.

Dyskærgårds stuehus må ikke rives ned eller bygges om uden byrådets særlige tilladelse. Der er mulighed for en tilbygningen på 100 m2 på nordsiden af hovedhuset.

Kilde.