Det sker jævnligt, at sårbare borgere er blevet snydt af kriminelle plattenslagere, som stjæler deres penge, men nu er der fokus på svindlen, så borgerne bliver mere på vagt.

I første halvdel af året var der indtil flere eksempler på tricktyverier mod sårbare borgere. Beboere fra et af kommunens opgangsfællesskaber oplevede blandt andet at blive lokket til at udlåne store pengebeløb eller endda give sit password væk:

–  Det er muligt tricktyvene ikke giver op, men det gør vi altså heller ikke. Vi vil ikke finde os i, at vores sårbare borgere manipuleres og snydes. Når det er sagt, så bestemmer borgerne jo selv, hvordan de vil bruge deres egne penge, men vi kan tage dialogen og fx råde dem til at få et hævekort fremfor et dankort, forklarer borgmester Tomas Breddam om den yderligere fokus, der er på at hjælpe borgerne.

I et forsøg på at forhindre noget af den svindel, der foregår, har opgangsfællesskabet Henrik Nielsens vej haft besøg af både politiet og kommunens egne ung- til-ung digitalister til en snak med både borgerne, de pårørende og medarbejdere. Digitalisterne er et hold unge, som klubberne i Roskilde har uddannet til at holde oplæg for andre unge om fx sociale medier. Og de kan også fortælle lidt om sikkerhed på nettet.

Tricktyv mislykkedes

I forsommeren var der igen forsøg på tricktyveri blandt nogle af kommunens sårbare borgere. En mand ringede til flere fra et af opgangsfællesskaberne og udgav sig for at være fra politiet. Han bad dem lægge deres hævekort og Nem-ID i en bestemt postkasse. De berørte beboere anede uråd og kontaktede en medarbejder i opgangsfællesskabet og fortalte om episoden:

–   Jeg er helt sikker på, det hjælper at tale om det jævnligt, så borgerne ikke glemmer, hvad de skal være opmærksomme på. Jeg ved, vi har udarbejdet en letlæselig flyer med gode råd, og den skal også gerne hjælpe. Nogle af dem kommer galt afsted, fordi de har svært ved at afkode de sociale spilleregler, og så er det rart med nogle gode, enkle råd, forklarer Bent Jørgensen, formand for Beskæftigelses- og Socialudvalget.

Snyderiet kan både bestå i, at en udgiver sig for at være en myndighedsperson, fx politimand, mens andre gør sig til venner med borgerne for derefter at udnytte dem. Nogle af de sårbare borgerne kan være rimelig gode til det tekniske, men kan fx have svært at forholde sig til digitale penge. Andre kan have svært at modstå, når nogle tilsyneladende gerne vil være venner med dem.

Har også udviklet materiale med Socialt Udviklingscenter

Socialt Udviklingscenter har udarbejdet en pjece blandt andet med anbefalinger til, hvordan pædagogisk personale i sociale tilbud kan tage dialogen med de sårbare borgere om digital sikkerhed. Medarbejdere og sårbare borgere fra Roskilde Kommune deltog i øvrigt i udviklingen af pjecen gennem interviews. Alle ledere og medarbejdere på sociale botilbud i Roskilde Kommune har fået pjecen udleveret med henblik på at forebygge tricktyverier.