Det store udbud af nye biler sætter potentielle bilkøbere i en god forhandlingsposition. Lokal fagmand opfordrer bilkøbere til at inddrage rustbeskyttelse i forhandlingen. Det oplyser Dinitrol i en pressemeddelse.

Begyndende samlingsrust i vognbunden en af de typiske skader, som relativt nye biler har, når de har rustskader. Foto: Dinitrol.

Det coronaramte bilmarked giver de over 15.000 familier i Roskilde, der ifølge Danmarks Statistik ikke har en bil, en oplagt mulighed for at få en mere bekvem hverdag. Årsagen er, at salget af nye biler, ifølge De Danske Bilimportører, faldt med 27,7 procent i 1. halvår af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år. Det sætter bilkøberne i en god forhandlingsposition.

– Situationen lige nu er et tekstbogseksempel på, at udbuddet er større end efterspørgslen. Det betyder, at køberne står med rigtig gode kort på hånden, når det kommer til en forhandlingssituation. De kan for eksempel forhandle en undervognsbehandling, et ekstra servicetjek eller et nedslag i prisen med i handlen, siger Peter Kirring, der er lektor og underviser i salg på biløkonomuddannelsen hos Copenhagen Business Academy.

Følger de bilinteresserede roskildensere den landsdækkende tendens, retter de også blikket mod brugtvognsmarkedet, hvor brugtvognsportaler som Biltorvet.dk, Bilbasen.dk og AutoUncle hver har 7800-13800 brugte biler til salg i området. Her har forhandlingspositionen dog været bedre. I marts og april faldt salget af biler ifølge Danmarks Statistik med henholdsvis atten og tolv procent sammenlignet med samme periode sidste år, mens salget i maj og juni til gengæld overgik salget i samme periode sidste år.

Få rustbeskyttelse med i handlen.
Rustbeskyttelsesspecialisterne hos Dinitrol i Roskilde forventer, at den stigende interesse for de mange relativt nye biler på brugtvognsmarkedet giver travlhed. Her oplever de ofte, at biler, der ikke er rustbeskyttede, kan gemme på ubehagelige overraskelser.

– De 3-5 år gamle biler med rustskader vil typisk have begyndende samlingsrust i vognbunden. Det er svært at se med det blotte og utrænede øje, fordi det ofte er dækket af plastikflader. Hvis en bil skal gå gennem et syn, skal den slags være repareret, og det koster typisk det samme som en rustbehandling, siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol, og pointerer: – Når købet af især en 3-5 år gammel bil skal forhandles på plads, har køberne en oplagt mulighed for at få forhandlet rustbeskyttelse med i købet, og rustbehandling kan også have stor betydning for prisen, når den engang skal sælges igen.

Dinitrol har arbejdet med rustbeskyttelse siden 1937 – inden det overhovedet fandtes. Den internationale kæde af rustbeskyttelsescentre har 64 Dinitrol-centre i Danmark fordelt over hele landet og dermed den største udbyder af undervognsbeskyttelse. www.dinitrol.dk