Chatbotten ‘Kommune Kiri’ er Roskilde Kommunes nye digitale medarbejder, og i denne uge starter hun med at svare på spørgsmål på kommunens hjemmeside. Roskilde Kommune afprøver en ny chatbotteknologi og lancerer nu som den første kommune i Danmark en chatbot, som besvarer spørgsmål på borgerserviceområdet.

Foto: Roskilde Kommune.

Kommune Kiri er den første kommunale chatbot i Danmark, der kan svare bredt på en lang række generelle spørgsmål inden for hele borgerserviceområdet, men hun skal som alle andre, der starter nyt arbejde lige have lidt tid til at få helt styr på alle svar. Hun er dog langt hurtigere end de fleste, for hun bliver klogere for hvert spørgsmål, hun modtager og ved hjælp af kunstig intelligens og machine learning, forbedrer hun løbende sine svar. Kommune Kiri er blevet testet af en række frivillige borgere og af fagkontorer på rådhuset, men hun kan stadig blive klogere, for selvom hun kan svare på meget, så er der også områder, som hun ikke har styr på endnu.

– I Roskilde Kommune arbejder vi for at tilbyde god borgerservice på alle henvendelseskanaler. Og vi har store forventninger til Kiris fremtidige performance som digital assistent. Kiri er lige nu en chatbot, som forhåbentligt kan gøre det lidt nemmere for kommunens borgere at få et hurtigt svar på generelle spørgsmål og hjælp til at finde indhold på kommunens hjemmeside, siger, formand for Kultur – og Idrætsudvalget, Claus Larsen.

Roskilde har hentet inspiration fra kommunerne i Norge, som sammen har skabt den norske pendant og frontløber til Kiri, nemlig ‘Kommune Kari’, som over 60 kommuner nu driver i et fællesskab.

Den danske version ‘Kommune Kiri’ er udviklet i samarbejde med Deloitte og det norske firma Boost.ai – og ud over Roskilde er også Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal og Lyngby Taarbæk med i Kommune Kiris danske startfase. Roskilde går i luften som første kommune – efterfulgt af de øvrige i det fælleskommunale samarbejde om løsningen.

– Vi er hele tiden på udkig efter nye måder at bringe ny teknologi i spil på, der forbedre serviceniveauet over for kommunens borgere og bidrager til en mere effektiv borgerservice i kommunen. Og chatbots kan få stor indflydelse på den måde, vi fremover har mulighed for at gå i dialog med vores borgere og hjælpe dem med selvbetjening – specielt uden for normal åbningstid, forklarer Claus Larsen.

Chatbotten Kiri er ikke alene skarp til at forstå det enkelte spørgsmål, den kan også forstå den kontekst, spørgsmålet bliver stillet i. Kiri ved nemlig, hvor du har været i dit samtaleflow, og formentligt også hvor du skal hen, fordi den kan regne det ud. Det er nyt og gør samtalen mere flydende, fordi det kommer tæt på det, et menneske kan.

Det har været afgørende for Roskilde Kommune, at den nye chatbotteknologi lever op til de skærpede krav om beskyttelse af persondata (GDPR). Derfor har kommunen indgået en databehandleraftale med leverandøren og har sikret sig, at der ikke bliver gemt eller udstilles personlige oplysninger i forbindelse med anvendelsen af chatbotten.

Fakta:
– Chatbotten, Kommune Kiri, er baseret på kunstig intelligens, machine learning og naturlig sprogbehandling. Det er bl.a. med til, at chatbotten er meget stærk til at svare og opretholde en dialog med borgerne. Derudover bruges data til hurtigt og kontinuerligt at gøre Kiri endnu stærkere i sine svar og dialog.
– I startfasen dækker Kommune Kiri områderne: Flytning, pas, kørekort, vuggestue, børnehave, skole, kultur og fritid, sundhedskort og lægeskift, politik, valg og generelle spørgsmål om kommunen. Nogen af de næste områder der tilføjes er: affald og byggeri.

Foto: Roskilde Kommune.