Den lokale stifter af den succesfulde softwarevirksomhed WebProof, Jakob Adeltoft, fylder 40 år den 11. marts. I den forbindelse er Jakob vendt tilbage til Danmark efter to år i USA, hvor han har stået for at opbygge WebProofs nye Miami-afdeling. En rejse, der har været særdeles lærerig for den snart 40-årige iværksætter.

“Det har været to lærerige år i USA, hvor jeg har arbejdet på at etablere vores Miami-afdeling. Det har været både dyrt og — til tider — svært, så mit råd til andre vil være, at man skal være godt polstret, når man prøver at starte forretning op i udlandet”, siger Jakob Adeltoft, der i forbindelse med hjemkomsten har overtaget ejerskabet og ledelsen af WebProof:

“Jeg bliver 40 lige om lidt, har lige været 2 år i USA, og har mere gå-på-mod og energi end nogensinde før. Jeg er klar til at erobre verden med WebProof. Derfor glæder jeg mig over, at jeg nu har overtaget styringen i virksomheden 100 procent, og på den måde kommer med en masse friske kræfter til forretningen”, siger han og fortæller om fremtidsplanerne for hans hjertebarn samt de kommende år rent professionelt.

Vil hjælpe andre virksomheder
“Jeg har et mål om, at WebProof skal være ledende inden for Enterprise Document Approval SaaS, ligesom jeg også ønsker, at WebProof på sigt bliver en del af en større global spiller. Sideløbende har jeg også en drøm om at udvide mit virke med konsulentrollen hos andre virksomheder”, siger Jakob, hvis primære kompetencer ligger inden for IT, hvor han gennem årene er blevet ekspert på automatik, cloud og kunstig intelligens.

“Gennem mine mere end 20 års erfaring har jeg udviklet en særlig viden omkring opbygning af IT produkter og services. Og det er den viden, jeg håber, at jeg kan give videre til andre virksomheder”, siger Jakob, der fortæller, at han personligt er træt af konsulenter, der alene kan tale, men ikke eksekvere.

“Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har betalt i dyre domme for eksterne konsulenter, der kunne tale en masse, men ikke smøge ærmerne op og give en hånd med og ‘walk the talk’. Her tror jeg, at jeg har en fordel, fordi jeg er vant til at have hands on som iværksætter — fra spæd ide til eksekvering og udvikling. Det er den erfaring, jeg vil anvende til at hjælpe andre virksomheder med at blive konkurrencedygtige og innovative”, siger han og fortæller, hvordan WebProof adskiller sig fra konkurrenterne:

“De fleste virksomheder søger efter potentielle kandidater i en 20 km. radius. Det synes jeg ikke er global, moderne tankegang. Hos WebProof har vi medarbejdere over hele verden — det vigtigste er, at de er de bedste. Så er det ligemeget, om de sidder i Hobro, London eller Hong Kong”, siger Jakob, der fortæller, at hans “remote”—off location tankegang er en af nøglestenene i WebProofs succes.

“Alle vores medarbejdere sidder off-location. Det gør, at der ikke er unødige forstyrrelser i hverdagen. Vi holder kun fysiske møder, når det er absolut nødvendigt. For oftest kan spørgsmål klares ved en mail. Det gør, at vi kan være helt fokuserede, når vi arbejder”, siger Jakob, der afslører, at han bestemt ikke er sat i verden for at være middelmådig.

“Jeg er vild med citatet fra Olsen Banden, hvor Kjeld spørger Egon Olsen: “Nu er det vel ikke noget med millioner igen? Jo, sgu! Gu’ så er det noget med millioner.” Mit råd til andre virksomheder må være, at man skal droppe middelmådigheden og sætte barren højt — tidligt. Det værste, der kan ske, er, at det ikke holder”, siger Jakob, der håber, at netop det at tænke stort og “anti-Jantelov” kan inspirere andre virksomheder til at nå sine mål og drømme.

Fakta om Jakob Adeltoft
– Født 11. marts 1979
– Stifter & ejer af WebProof og BubbleSaver samt et par disruptive apps i støbeskeen
– Bor til daglig i Roskilde med sin kone og 4 børn i alderen 6-15 år
– Har de seneste år boet i Miami sammen med familien, mens han opbyggede WebProofs amerikanske
afdeling.

Jakob Adeltoft. Foto: Sund Kommunikation.