Kronik af projektchef Thomas kær Mahler, VisitFjordlandet

Vor tids forbrugere og rejsende har adgang til mere information end nogensinde før. Vi rejser mere, og vi stiller nye krav til rejsedestinationerne. Hvordan kan Fjordlandet udvikle sig som turistdestination? Hvordan kan vi findyrke vores x-faktor, så den også trækker turister til uden for højsæsonen? 

Projektchef Thomas Kær Mahler

Danmark er stadig danskernes foretrukne feriedestination. Det viser tal fra en undersøgelse, som Dansk Kyst- og Naturturisme har foretaget i samarbejde med VisitDenmark. Især børnefamilierne er glade for at holde ferie herhjemme, og interessen er stigende. I 2018 var Danmark feriedestinationen for 65 pct. af familierne med børn. I 2017 var andelen på 57 pct.

Men set i globalt perspektiv krydser vi grænser som aldrig før. Rejselysten er i stærk stigning. Det mærkes ikke mindst i hovedstaden, hvor turismen vækster. Turistorganisationen Wonderful Copenhagen forventer en fordobling i antallet af overnatninger i 2030, dvs. i alt 16 mio. overnatninger mod de knap 9 mio. årlige overnatninger i dag. Også på landsplan ligger der i stigende grad udenlandske gæster i sengene. Antallet af udenlandske overnatninger var i 2018 det højeste nogensinde registreret. Den rekord ventes at blive slået i 2019 viser de seneste prognoser fra VisitDenmark.

Særligt tyskernes interesse for at holde ferie i Danmark har aldrig har været større. Endnu mere interessant er, set med sjællandske briller, at tyskerne har fået øjnene op for nye sider af Danmark: Hvor de tidligere sværgede til Vestkysten, har de nu i højere grad rettet kikkertenmod Østdanmark, viser seneste analyser fra VisitDenmark. Det potentiale skal vi udnytte, og derfor sætter VisitFjordlandet i samarbejde med VisitDenmark ind med nye kampagner på det tyske marked i 2020 og årene fremover. 

Også Norge og Sverige er traditionelt markeder med en unik forkærlighed for Danmark. Så også her vil vi selvfølgelig sætte ind. For vores nordiske naboer er det nemt at læsse bilen og drage af sted – et stort plus, som spiller godt sammen med, at den sjællandske infrastruktur i høj grad er skabt for bilturisme.

Men asfalt alene er ikke vejen til succes. Det er vores opgave målrettet at udvikle højkvalitetsprodukter til disse eksisterende og nye målgrupper. Vi skal give det nordtyske publikum en god grund til at til at rulle mod Fjordlandet frem for til Vestkysten. Og vi skal diske op med oplevelsestilbud af høj kvalitet for at gøre det attraktivt for internationale besøgende såvel som københavnere at forlade storbyens puls for en stund.

Kajak på Roskilde Fjord. Foto Thomas Kær Mahler

Fjordlandet som helårsdestination 

Nærheden til København kan ikke overvurderes. Fjordlandet – de naturskønne områder og byer omkring Roskilde Fjord – er Copenhagens countryside og har som sådan en stor fordel i kraft af sin nærhed til landets største by og turistattraktion. Faktisk viser undersøgelser, at 85 pct. af turisterne i København ønsker at kombinere deres storbyferie med en oplevelse på landet. Dertil kommer alle de københavnere, der ønsker en pause fra storbyen i landlige omgivelser, eller som søger unikke oplevelser i form af eksempelvis en udstilling på et museum, en unik spiseoplevelse eller en event.

Visitfjordlandet arbejder allerede nu tæt sammen med turistorganisationen Wonderful Copenhagen om projekt Land & By, der har til formål at koble storbyoplevelser i København med det rige udbud af oplevelser rundt omkring på hele Sjælland og Lolland-Falster. Det kunne f.eks. være et kulinarisk tema, som binder gourmetrestauranter i hovedstaden sammen med det brede udvalg af lokale råvarer i Fjordlandet

Vi vil i fremtiden arbejde endnu tættere sammen med de store internationale incoming-bureauer, som kan hjælpe os med at inspirere hovedstadens turister til at besøge vores attraktioner og naturseværdigheder herude ved fjordene.

Foruden råvarerne er det ikke mindst outdoor-oplevelser, naturen, roen og kulturarven, der gør os til en særlig plet på landkortet. De perfekte omgivelser til en afkoblingsdag eller –weekend, hvis vi selv skal sige det. Af den grund vil vi også arbejde målrettet med dette kortferie- og smutturspotentiale samtidig med, at vi fokuserer på en udvidelse af skuldersæsonen – det vil sige perioder op til højsæsonen. Det giver f.eks. god mening at tænke i målgrupper som den tyske og hollandske, der holder sommerferie forskudt af den danske.

Vandring i Fjordlandet

Som det gælder for det meste af landet, er Sjælland præget af en meget aktiv højsæson i sommerferien, mens skulder- og ydersæsoner er mere stille. Men vores beliggenhed ikke engang en times kørsel fra København giver os mulighed for at arbejde med flere sæsoner, f.eks. i form af weekend-getaways målrettet Københavnerne. Men det kræver vel at mærke, at restauranter, attraktioner og overnatningssteder er med på idéen: Gæsterne må ikke blive mødt af et skilt om, at der er lukket for sæsonen.

Døren til vikingernes verden står altid åben, årstidernes skiften udvisker ikke fodsporene fra fortiden. Fortællingen om vikingerne er en væsentlig del af Fjordlandets DNA, som har stor international appel – og dermed potentiale til at være et helsårs-trækplaster.

Innovation og strategiske partnerskaber 

Vores rejsemønstre – og motivation ændrer sig hele tiden. I dag vil vi have indhold på turen, når vi rejser ud. Vi vil væk fra turistfælderne og i stedet fordybe os i ægte og nære oplevelser på destinationen, som kan gøre os klogere og give lidt perspektiv på vores egen tilværelse.

Vi ser en stor efterspørgsel på de anderledes rejseoplevelser. Den slags, man får gennem f.eks. fælles interesser som madlavning, ved at finde en hemmelig perle af et lille lokalt museum eller komme hjem på privat besøg. Det stiller nye krav til os turistaktører: Vi kan ikke bare læne os tilbage i troen på, at naturen gør arbejdet for os – vi må hele tiden udvikle nye oplevelsesprodukter med afsæt i Fjordlandets kernefortællinger.

I et internationalt perspektiv er Sjælland og Fjordlandet i særdeleshed et forholdsvis lille geografisk område. Folk, der ferierer her, bekymrer sig hverken om kommune- eller destinationsgrænser.  Skal vi have flere turister til Fjordlandet, skal vi indgå i strategiske samarbejder med destinationer, hvor det giver mening, og hvor vi sammen kan fortælle gode tematiske historier – f.eks. om det kulturhistoriske fællesskab og vores vikingefortid, som karakteriserer store dele af Sjælland.

Svanholm Kollektivets Kostald

Vi er godt på vej

Med de rigtige produkter på hylderne har vi potentialet til at appellere til både det traditionelle feriemarked, det hurtigt voksende kortferiemarked og flere nicheområder inden for blandt andet outdoor- og gastro-turisme. 

For at gøre sig attraktiv over for disse markeder skal Fjordlandet arbejde med sin X-faktor: Det særligt lokale, der får os til at skille os ud fra andre og lyse op på landkortet: Det nære, det rolige, det lille eksklusive hjørne af den store historie, naturen, den autentiske kulturarv. Vi skal være skarpe og værdiskabende – uden derved at pille autenticiteten ud af fornøjelsen ved at købe sine jordbær i en gårdbutik.

Lige for tiden lægger vi skinnerne til et nyt turismefremmesystem, og destinationsselskaber skyder op i hele Danmark. Den nye erhvervsfremmelovgivning har også haft betydning for det tværkommunale turismesamarbejde i VisitFjordlandet. I 2020 arbejder vi henimod at etablere et destinationsselskab bestående af kommunerne: Roskilde, Lejre og Frederikssund under navnet VisitFjordlandet. Arbejdet igangsættes nu og forventes forelagt de tre kommunalbestyrelser til endelig godkendelse i foråret.

I VisitFjordlandet ser vi masser af muligheder i at løfte i flok og lade idéerne flyve frit og højt, og vi glæder os til samarbejdet med jer alle sammen.  Let the saga begin. www.visitfjordlandet.dk