Roskilde har el-busser på vej i bymidte

Som den første kommune i Danmark udbyder Roskilde Kommune to busruter til ren el-drift. Det er ruterne 201A og 202A, der kører nord-syd og øst-vest gennem Roskilde by.

Byrådet har onsdag aften besluttet, at omlægge de to A-buslinjer til el-drift. Det sker i forbindelse med, at kommunens nuværende kontraktperiode for busdrift på ruterne udløber i december 2018.

“Roskilde Kommune går forrest i den grønne omstilling og indfører el-busser. Vi vil af med larm og luftforureningen i bymidten til glæde beboere, turister og handlende i Roskilde.  Vi har også en forpligtelse til at passe på vores klima. I en kommune hvor borgerne oplever at vandet stiger, så er vi forpligtet til at handle lokalt på en global problemstilling “, siger borgmester Joy Mogensen.

Det vil koste kommunen en engangsinvestering på ca. 7.5 mio. kr. at opføre ladestandere ved endestationerne. Desuden har Movia fået 2,5 mio. kr. i tilskud fra Energistyrelsens Elbuspulje til hjælp til etablering af infrastrukturen. Kommunen forventer en årlig ekstra driftsomkostning på ca. 3,5 mio. kr. om året.

Roskilde Kommune satser på en model, hvor busserne lader op i nogle minutter, hver gang de kommer til en endestation.

Grønt opråb til Christiansborg
El-busser betaler i dag ca. 25 øre per megajoule de lader, mens en megajoule diesel beskattes med omkring 9 øre.  Tog og letbaner slipper med 0,1 øre per megajoule – under en halv procent af, hvad el-busser betaler.

“Skæve afgifter gør det dyrere for kommunerne at køre med el-busser end med diesel – og det er tude tosset – når vi i en kommune som Roskilde gerne vi gå forrest i den grønne omstilling. Der er behov for, at politikerne på Christiansborg får set på det her afgiftssystem, så den grønne omstilling i det mindste ikke modarbejdes af Folketinget”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Torben Jørgensen.

Kommunens Plan- og Teknikudvalg har tidligere besøgt Gøteborg og set på el-busser. Roskilde Kommune har også allerede nu høstet erfaringer med en enkel el-bus, som kører på A-ruterne.
Endelig har kommunen være i dialog med en række interessenter fra busbranchen – både dem, der producerer busserne og dem, der til dagligt står for busdriften.