Som et led i Banedanmarks tests på strækningen Roskilde-Køge lukker Banedanmark alle overkørsler på strækningen fra lørdag den 3. marts kl. 16.00 til mandag den 5. marts kl. 6.00.

Foto: Banedanmark.

Det skriver Banedanmark til Dit Roskilde.

Følgende fem overkørsler lukkes fra lørdag eftermiddag til mandag morgen:

  • Kamstrupvej, 4000 Roskilde
  • Salløvvej, 4621 Gadstrup
  • Hovedgaden, 4622 Havdrup
  • Naurbjergvej, 4622 Havdrup
  • Østergade, 4623 Lille Skensved

Test resten af året
Før signalsystemet kan tages i brug på strækningen skal Banedanmark og deres leverandør gennemføre en række tests.

“Vi kan desværre ikke undgå at skulle teste. Det er nødvendigt for at dokumentere og bevise at systemet virker, så vi kan få de nødvendige godkendelser. Vi tester også, for at fjerne fejl inden det går i drift. Til gavn for passagerne”, siger Bagher Ghias, projektleder i Signalprogrammet.

Udrulningen af signalsystemet sker, mens der kører tog. Det betyder, at Banedanmark af hensyn til togtrafikken er nødt til at teste om natten og i weekenderne. Banedanmark forventer at teste resten af året på strækningen, og har frem mod sommer planlagt fire weekendtests, hvor det er nødvendigt at lukke overkørslerne. Det er weekenderne i uge 9, 15, 19 og 21.

“Fremover vil tests i weekenden blive planlagt således, at vi kører tests fra midnat fredag/lørdag til lørdag kl. 9.30 og fra lørdag kl. 16.30 til mandag morgen kl. 06.00. På den måde vil der være mulighed for at komme over jernbanen hver lørdag fra klokken 9.30-16.00, hvilket vil mindske generne”, siger Bagher Ghias og fortsætter:

“Vi beklager de gener, det vil have for naboer og trafikanter. Vi har gjort, hvad vi kan for at mindske generne, men det er desværre ikke muligt at holde overkørslen åben, mens vi tester” siger Bagher Ghias.

Banedanmark opdaterer løbende deres hjemmeside med seneste nyt og udsender SMS-varslinger til beboere langs strækningen, når overkørsler lukkes.

Kryds ikke sporet
Det er af sikkerhedsmæssige hensyn nødvendigt at lukke overkørslen, når Banedanmark tester.

“Vi oplever desværre, at nogle krydser sporet, selvom der er spærret. Det er ikke alene ulovligt, men også meget farligt. Togene kommer med 120 kilometer i timen og vi kører med flere tog ad gangen, så der kommer flere tog og de kører meget hurtigere end normalt på strækningen”, forklarer Projektleder Bagher Ghias.

Det er ulovligt at krydse overkørslen, og overtrædelse medfører politianmeldelse.

Nyt signalsystem i hele Danmark 
Banedanmark er i gang med at erstatte det gamle forældede signalsystem på denne strækning med et nyt. Det vil medføre en række fordele:

“I dag er signalfejl den største årsag til forsinkelser. Det nye signalsystem vil give færre signalfejl og dermed færre forsinkelser. Der vil derudover være mindre ventetid ved overkørslerne når vi har udrullet det nye signalsystem”, fortæller Projektleder Bagher Ghias.

Du kan finde mere information om Signalprogrammet på Banedanmarks hjemmeside.