Velfærdsteknologi skal være med til at sikre kvalitet og tilstrækkelige ressourcer i fremtidens velfærd indenfor social- og sundhedsområdet. Derfor skal ansatte i Køge og Roskilde Kommune uddannes i at skabe endnu bedre virtuelle møder med borgerne.

Foto ABW

7,3 millioner kroner. Så mange penge har uddannelsesinstitutionen ZBC, Køge Kommune og Roskilde Kommune modtaget i støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse EU’s Socialfond Plus og Region Sjælland til et projekt, der skal få kommunerne til at lykkes med gennemføre flere virtuelle møder med borgerne.

At arbejde virtuelt er en anden måde for medarbejderne at arbejde med sundhed og omsorg på, og derfor er kompetenceudvikling en afgørende del af projektet. Pengene skal derfor primært gå til efteruddannelse af kommunens ansatte, og det er bl.a. ZBC, der skal medvirke til den del.

“Det er helt afgørende, at vi skaber en kultur, hvor de ansatte kan se, at virtuelle møder er win-win. Ikke kun for kommunen men også for borgerne. Derudover skal de naturligvis undervises i både muligheder og opmærksomhedspunkter, når samtalerne foregår virtuelt,” siger Jan Bagge, der er vicedirektør på ZBC.

Virtuelle besøg giver borgerne mere frihed
Roskilde og Køge Kommuner har allerede gjort sig erfaringer med virtuelle møder mellem borgere og ansatte i hjemmeplejen og inden for sundhedsområdet. Og erfaringerne med at skifte fysiske møder ud med virtuelle er gode. Det kan fx være en borger, der skal have støtte til at tage sin medicin. Eller en borger der har behov for støtte til at klare det daglige som fx at huske at spise og drikke.

De virtuelle besøg varetager kommunens ansatte fra en computer eller en telefon, og de sparer derfor transporttiden, hvilket giver mere tid til de borgere, der har behov for fysiske besøg. Borgerne, der modtager virtuelle besøg, oplever samtidig en højere grad af frihed, fordi der er færre forsinkelser, og at de virtuelle besøg bliver varetaget af kendte ansigter på skærmen.

En kulturændring
“Vi oplever stor tilfredshed hos både borgere og medarbejdere. Borgerne opnår større selvstændighed i hverdagen, når vi støtter dem via skærmen, og så er vi lykkedes med at komme hos borgere, som ikke tidligere har ønsket hjælp. Men vi også erfaret, at medarbejderne skal bruge deres faglighed på en anden måde. Vi tror på, at projektet kan være med til at støtte denne kulturforandring, hvor virtuelle borgermøder bliver en integreret måde at levere hjemmepleje, sygepleje og bostøtte hos mange borgere,” siger Betina Arendt, som er sundheds- og omsorgschef i Roskilde Kommune.

Også Køge Kommune er begejstret for at være en del af projektet.

“Projektet skal medvirke til at styrke vores brug af velfærdsteknologier endnu mere. I en tid med et stigende antal borgere med behov for hjælp er teknologierne helt nødvendige. Både til at støtte op om borgerens værdighed og selvstændighed, men også til at sikre et godt arbejdsmiljø og nok medarbejdere,” siger Bjarne Andersen, der er velfærdsdirektør i Køge Kommune.

Leverandører skal også uddannes
Udover ZBC, Køge og Roskilde Kommuner er virksomheden Applikator også en del af projektet. Applikator leverer blandt andet løsninger med sikre videoopkald, og det er afgørende, at virksomheder, der leverer teknologi, forstår hvordan brug af velfærdsteknologi ændrer på arbejdsvilkårene inden for sundheds- og omsorgsområdet. Derfor går en del af projektet også ud på at kompetenceudvikle de ansatte hos Applikator, så de kan videreudvikle og udbrede deres produkt.

“De erfaringer, vi gør os, vil kunne bruges af andre kommuner og virksomheder, når de vil skrue op for brugen af virtuelle møder eller anden velfærdsteknologi. Så det er et projekt med store visioner,” siger Jan Bagge fra ZBC.

Projektet, der går under navnet Paradigmeskifte for implementering af velfærdsteknologi, starter i januar 2024 og løber tre år frem.

Kilde.