Da Roskilde Kommune i 2017 indgik en aftale om gadebelysning, blev sagen ved en fejl ikke forelagt politisk beslutning og der blev ikke indefrosset midler. Den fejl vil kommunen nu rette op på.

Foto ABW

Roskilde Kommune indgik i 2017 en aftale med SEAS-NVE om drift og vedligeholdelse af gadebelysningen. Aftalen gav en bedre driftsøkonomi for Roskilde Kommune.

Fordi aftalen ikke kom rigtigt ind i kommunens systemer, har den heller ikke været håndteret korrekt. Når kommunen indgår en aftale om finansiel leasing, skal kommunen indefryse et beløb og forholdet indarbejdes i regnskabet. Den manglende indefrysning betyder, at kommunens likviditet siden 2017 har set højere ud, end den reelt var.

Forvaltningen har arbejdet tæt sammen med kommunens eksterne revision om nu at bringe forholdene i orden.

“Der er sket en klokkeklar fejl her. Selvfølgelig skal byrådet træffe beslutning om aftaler af den størrelse og vi skal bogføre korrekt. Nu retter vi op på fejlen – for vi skal have styr på sagerne. Af samme grund har jeg bedt administrationen om at undersøge, om der kan ligge andre sager med samme problematik. Jeg vil også gerne understrege, at fejlen skyldes ren procedure-sjusk. Sagen har ikke kostet kommunen penge,” siger borgmester Tomas Breddam.

For at bringe sagen i orden, skal Roskilde Kommune indefryse 48,7 mio. kr. Det behandles i Økonomiudvalget den 13. december 2023. Sagen har ingen betydning for egenkapitalen eller kommunens driftsøkonomi.

Baggrund
Aftaler, som har karakter af leasing-aftaler og hvor kontraktsummen er større end 1 mio. kr., skal godkendes i Byrådet og underskrives af områdets direktør og kommunens økonomichef.

Ved en aftale om finansiel leasing skal der indefryses (deponeres) midler svarende til kontraktsummen. Der kan ske modregning af beløb, eksempelvis energiinvesteringer. En indefrysning nedbringer kommunens likviditet.

Kilde.