I forbindelse med politikernes behandling af en ny strategi for trafikstøj i Roskilde Kommune viser målinger, at den største kilde til trafikstøjen, der direkte påvirker boligerne, er Holbækmotorvejen efterfulgt af jernbanetrafikken gennem Trekroner, Roskilde by og Viby. Borgmester vil holde Christiansborg fast på løfter om godstrafik.

Målingerne viser, at støjen fra Holbækmotorvejen har en stor udbredelse, mens det for jernbanen især er de borgere, som bor i første række, som er belastet af støj. En række af de større trafikveje, ud over motorvejen, bidrager også til støjen.

“Vi er nu i gang med at diskutere forslaget til strategi for trafikstøj og har besluttet, at forslaget sendes i høring i 8 uger, inden vi behandler det endeligt. Mange af støjproblemerne er opbygget over lang tid i takt med stigende trafik i samfundet generelt og, at vi har fået flere borgere og flere arbejdspladser her i kommunen. Så der er ikke én enkel og hurtig løsning på problemet. Netop derfor skal vi have alle de lokale og gode idéer på banen”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Claus Larsen.

Kortlægningen viser, at trafikken på vejene forventes at stige frem til 2032. På Holbækmotorvejen med ca. 34 % og på andre veje med op til 7,5 % i forhold til 2022. For togtrafikken forventes det, at andelen af passagertog i perioden vil falde 15-30 %, mens andelen af godstog vil stige med 28-30 %.

Borgmester Tomas Breddam er optaget af, at de prognoser ikke bliver til virkelighed.

“Nu har vi en omfattende støjkortlægning, som dokumenterer den store støjpåvirkning. Nu skal vi holde landspolitikerne fast på deres tidligere løfter om at godstrafikken skal gå over Køge. Jeg vil også i dialog med transportministeriet om, hvad vi kan gøre i forhold til motorvejen”, siger borgmesteren.

Fakta

Udkast til strategi for trafikstøj i Roskilde Kommune kommer i 8 ugers høring på roskilde.dk/indflydelse.

Læs her.