Skal man skrue op for dialog og ned for information? Skal man styre sig lidt på Aula? Og hvordan ser det gode samarbejde mellem forældre og deres børns institutioner i det hele taget ud?

Tænketank / Pressefoto Roskilde Kommune

Det spørgsmål har forældre, ledere og politikere diskuteret og vendt på hovedet i en tænketank det sidste år. Det er nu mundet ud i nye anbefalinger, som institutionerne skal arbejde videre med.

Ideen med tænketanken har fra begyndelsen været at nytænke vanerne i det traditionelle forældresamarbejde i Roskilde Kommune. Og med ønsket om at gøre noget andet end ”plejer” blev hele arbejdsmetoden udfordret; forældrene blev inviteret med ind i en tænketank sammen med politikere og ledere fra dagtilbud og skole- og klubområdet.

– Det har betydet, at vi ikke er kommet med et forkromet forslag fra starten af. Det er en helt anden inddragelsesproces, fortæller Mads Chr. Præstegaard, medlem af tænketanken og næstformand for Skole og Børneudvalget.

Fra kaos til kosmos
Rockmuseet Ragnarok satte et symbolsk punktum for fjerde og sidste workshop i tænketanken en efterårsaften. Efter et år med vilde ideer, inspiration og kaos er tiden kommet til kosmos – eller med andre ord – nye anbefalinger til, hvad dagtilbud, skoler, SFO’er og klubber skal arbejdere videre med for at sikre det gode forældresamarbejde. Lene Krogh Jeppesen fra Center for Offentlig og Privat Innovation havde opgaven med at gribe ideerne og sætte retning.

Den nye verdensorden for forældresamarbejdet vender vi tilbage til. For vejen derhen er mindst ligeså interessant. Dasha, der er mor til et barn i dagtilbud, oplevede, at tænketanken åbnede for dialog på tværs af forældre, ledere og politikere.

– Det har betydet, at vi har kunnet få flere perspektiver på det, vi gerne vil – vi vil alle sammen have, at børnene trives og er trygge. Det har bekræftet mig i, at vi har gang i noget rigtigt. De fleste politikere er også forældre, og langt hen ad vejen er vi enige. Men alle har været med på at tænke ud af boksen, og nogle politikere kom med de vildeste ideer, siger Dasha Schärfe, medlem af tænketanken og formand for områdebestyrelsen Midtvest.

Anne Søgaard er ekstern vidensperson og ekspert i det, hun kalder vensomhed, som handler om at være hjælpsomme over for hinanden, og for hende er nysgerrighed vigtig.

– Det bedste har været nuancerne. Hvis vi vil gøre noget nyt, så skal vi lytte til forældre, børn og pædagoger. Vi skal være nysgerrige på hinanden. Det har der været forum for i tænketanken, siger Anne Søgaard, stifter af Vensomhed og relationskonsulent.

Den nytænkende proces med plads til vilde ideer og kaos er en ny og uvant måde at arbejde på for både politikere og forældre.

– Det er klart, det er lidt mere udfordrende med sådan en proces. Den røde tråd finder du først undervejs, så det er en anden måde at arbejde på, end hvis vi sidder og diskuterer det politiske arbejde. Det er ikke lige så lineært, men det er egentlig også rart, fordi vi har kunnet gå dybere ned i substansen end normalt, siger Mads Chr. Præstegaard, medlem af tænketanken og næstformand for Skole og Børneudvalget.

Nye anbefalinger skal blive til virkelighed
Der er håb og begejstring for fremtidens forældresamarbejde. For det er tydeligt, at der er en fælles vilje hos forældre, politikere og ledere til at skabe et godt forældresamarbejde i Roskilde Kommune.

Og nu til det store spørgsmål; hvordan ser anbefalingerne til fremtidens forældresamarbejde ud?

Anbefalingerne er inddelt i tre temaer:

  • De rette mødeformer og –rum
  • God brug af digitale platforme
  • Bæredygtige børne- og familieliv

Tænketanken anbefaler, at lærere og pædagogisk personale arbejder videre med at skabe gode rum og rammer for forældrenes møde med skoler, dagtilbud og klubber. Tænketanken peger bl.a. på at afprøve nye rammer og rum, at fokus skal være på tryghed og tillid, især i de møder, hvor barnet deltager, og at forventningsafstemning er vigtigt for et godt møde.

Tænketanken anbefaler, at digitale platforme bruges konstruktivt, men ikke til alt. Noget kommunikation og dialog skal foregå på anden vis. Der skal med andre ord bedre balance i mængden af information til og fra forældre, og dialog skal forebygge konflikter.

Tænketankens sidste anbefaling er en ambition om at starte en dialog om fællesskab og gentænke forholdet mellem kommunen, institutioner, familieliv og civilsamfund. Her er mange forskellige ideer om alt lige fra byttecentraler for tøj og legetøj til nytænkning af strukturer for skoler og institutioner. Det kommer Skole- og Børneudvalget til at arbejde videre med.

Der er et par skridt, før anbefalingerne bliver til virkelighed, men hvad drømmer tænketankens medlemmer om, at der kommer til at ske?

– Jeg håber, det kan hjælpe forældre til at blive motiveret i et nyt forældresamarbejde, siger Dasha Schärfe, medlem af tænketanken og formand for områdebestyrelsen Midtvest.

– Jeg håber, det her skaber en eller anden form for forbedring for vores børn og familieliv og for vores ansatte. Det skal skabe noget ro og overblik for familielivet – og et stærkere fællesskab, siger Mads Chr. Præstegaard, medlem af tænketanken og næstformand for Skole og Børneudvalget.

Fakta
Tænketanken om fremtidens forældresamarbejde er nedsat af Roskilde Kommune og sammensat bredt, så den repræsenterer børnefamilier geografisk fordelt i kommunen og i forskellige dagtilbud og skoler. Ud over forældre, er der ledere fra dagtilbud og skole- og klubområdet samt politikere med.

Tænketanken har fået input fra forældrebestyrelser, forældrekontaktudvalg, ungebyrådet, medarbejdere, fremtidsforsker Liselotte Lyngsø og sociolog Maria Ørskov Akselvoll samt over 70 forældre på den digitale platform viskaber.roskilde.dk.

Tænketankens fire workshops er mundet ud i anbefalinger til fremtidens forældresamarbejde, som institutionerne og Skole og Børneudvalget skal arbejde videre med.

Tænketanken blev faciliteret af Lene Krogh Jeppesen fra Center for Offentlig og Privat Innovation (CO-PI).

Læs mere på roskilde.dk/forældresamarbejde.

Læs her.