Danskernes kæmpe interesse for klimavenlige rejser har fået DSB til at fordoble sin ordren på nye passagervogne fra spanske Talgo.

I februar 2020 bestilte DSB otte vognstammer til den internationale trafik mellem København/Aarhus og Hamborg. Det er den ordre, som DSB nu fordobler til 16 vognstammer. Samtidig bestiller DSB 16 styrevogne til at betjene lokomotivet i vognstammens ene ende, på samme måde som man kender det fra tog med DSB’s dobbeltdækkervogne.

DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

”Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt,” siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.

Hver vognstamme har 493 siddepladser, når de står klar med styrevogne. De første styrevogne forventes at blive sat i drift som almindelige vogne omkring årsskiftet 2026/27, selve styrefunktionen bliver aktiveret lidt senere, forventeligt i 2028.

Der er tale om en betinget købsaftale, der forudsætter en endelig godkendelse i DSB’s bestyrelse og tiltrædelse af Folketingets Finansudvalg.

Om nogle få år kan det se sådan ud, når en stamme Talgo-vogne kører til perron på København H. Illustration: Talgo

Kilde DSB.