Skoleelever fra Danmark, Norge og Sverige dyster hvert år i november i den skandinaviske finale i First Lego League – verdens største teknologi- og projektturnering for 10-16 årige. Og i år kommer det til at foregå i Roskilde Kongrescenter Bauhaus Arena.

Det er første gang siden 2014, at den skandinaviske finale kommer til at foregå i Danmark. Roskilde Kommune har netop modtaget 900.000 kr. fra Ole Kirks Fond til afviklingen. Inden finalen dyster mellem 900 og 1000 hold fra 50 byer i de tre lande om pladserne.

Foto: Roskilde kommune. Denne Lego robot fra Trekronerskolen vandt den lokale finale i 2017, men havde dog ikke samme succes ved den skandinaviske finale i Oslo det år

– FIRST LEGO League er et glimrende eksempel på, hvordan vi ved at tænke læring på en ny måde kan øge børn og unges interesse for teknologi og videnskab gennem kreativ leg og samarbejde. Det er helt sikkert med til at styrke interessen for naturfag i skolen, og det kan forhåbentlig bidrage til, at vi får flere unge til at gå den vej i deres uddannelsesvalg, siger Tomas Breddam, borgmester i Roskilde Kommune.

Konkurrencen består af en virkelig udfordring, der vælges hvert år og offentliggøres I september, og af design og programmering af en Lego Mindstorms robot. I år har udfordringen fået titlen “City Shaper” og handler om at komme med ideer til at løse de virkelige udfordringer, vi står overfor i fremtidens byer.

Teamwork, udforskning og programmering

Det er fjerde gang, hold fra Roskildes skoler er med i First Lego League. Og hidtil har det ført til, at der er blevet sendt hold af sted til den skandinaviske finale. Sidste år nåede holdet “De utrolige 6” at blive nomineret i tre kategorier, og holdet endte med at vinde markedsføringsprisen i Oslo. I år bliver det så på hjemmebane, et hold fra Roskilde Kommune kan vise sine kvaliteter, når finalen rammer Roskilde Kongrescenter Bauhaus Arena i november.

Målet med turneringen, der samlet strækker sig over otte uger, er blandt andet at inspirere børn og unge i alderen 10-16 år til at blive morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere. I løbet af arbejdsperioden får deltagerne mulighed for at prøve at programmere, udforske et spændende tema, opleve skaberglæde og føre egne idéer ud i livet.

– Når de arbejder som hold med deres projekt og robot, kommer eleverne både til at opleve værdien af teamwork og de udfordringer, der er i det. Samtidig prøver de at programmere en robot og udforske et fagligt spændende tema. Så de får rigtig meget ud af at deltage, siger formand for Skole- og Børneudvalget Jette Henning.