I et års tid har Materielgården nu kørt vejene tynde i deres fire ladbiler og fire små kassebiler, som alle er el-biler. Og det er et år, der er gået rigtigt godt.

Medarbejderne vender tommelfingeren op til de strømførende biler, som er lydløse, ikke forurener, og som er meget komfortable, hvilket er af stor betydning, når man stiger ind og ud mange gange i løbet af en arbejdsdag.

Brolægger Bjarne Nielsen fra Materielgården er glad for de små el-lastbiler. De er nemme at komme ind og ud af, og så larmer de jo slet ikke. (foto: Bjarne Nielsen)

Flere medarbejdere fortæller, at de får en del opmærksomhed fra borgerne, som stiller mange spørgsmål om bilerne, som hovedsageligt kører i og omkring bymidten i Roskilde. Derfor er det rart at kunne fortælle, at bilerne har levet op til Materielgårdens forventninger og lidt til.

“Materielgårdens el-biler er miljøvenlige og har den ekstra gevinst, at de hverken støjer eller udleder partikler, når de fx kører rundt i parker, på stier og i gågaderne, siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui. Bilerne er en del af en større omlægning, vi arbejder med her i kommunen. Alle varer til rådhuset bliver også leveret med ellastbiler – og flere butikker er nu med i ordningen. Rådhusets bilpark er stort set drevet af el- eller hybridbiler, og vi har gennem flere år udlånt elcykler til borgerne for at flytte noget af pendlertrafikken væk fra biler. Og så glæder vi os til midt i april, hvor vi får vi elbusser på alle kommunens egne linjer. Det er ca. 2,8 mio. passagerer årligt, der kommer til at køre i de nye busser”, fortæller udvalgsformanden.

De første el-biler, der kørte i garagen på Materielgården, kunne køre 100 km på en opladning, men allerede i dag kan de nye biler køre 200 km på en opladning. Udviklingen på området går meget hurtigt, og derfor venter Materielgården i øjeblikket på at kunne købe større el-biler, der kan bære noget mere vægt, da bilerne ofte har materiel med på ladet.

Bilerne er seks timer om at lade op i almindelig oplader, men Materielgården har en lynoplader, hvor man kan lade op i frokostpausen. El-bilerne er cirka 100.000 kroner dyrere i indkøb. Til gengæld er de billigere at køre i og vedligeholde, og de er langt bedre for miljøet.