Borgere har evalueret på samtalen med deres sagsbehandler fra Roskilde Jobcenter. Hovedparten af borgerne følte sig behandlet både professionelt og respektfuldt.

Når borgerne kommer til samtale med deres sagsbehandler i Jobcentret, skal de opleve at få en god behandling. For de rådgivende og motiverende samtaler er vigtige redskaber, når ledige og syge skal tilbage i job. Borgerne skal opleve at få en meningsfuld og individuel indsats, som kan hjælpe dem videre. Derfor har kommunens Beskæftigelses- og Socialudvalg vedtaget en række værdier for beskæftigelsesområdet, som medarbejderne skal arbejde efter.

Foto: Roskilde Kommune

I forhold til borgerne hedder det: ”Vi møder borgerne i øjenhøjde” og ”Vi arbejder professionelt med borgerne”. Nu er det blevet undersøgt, om borgerne oplever, at deres sagsbehandler lever op til værdierne. I fem ud af seks kategorier ligger den samlede tilfredshed på mellem 82 og 95 %, mens den sidste kategori har en tilfredshedsprocent på 76. – Jeg er glad for at borgerne generelt føler sig ordentligt behandlet, når de er til samtale i jobcentret. Det tror jeg er helt afgørende for vores arbejde med at få borgeren tilbage til job eller uddannelse, siger Bent Jørgensen, formand for beskæftigelses og socialudvalget og fortsætter; – Jeg ser det som en temperaturmåling, der viser, vi skal arbejde videre i den retning, men der er ingen grund til at hvile på laurbærrene. De gode tal skal fastholdes, og vi skal have fokus på at forbedre os, hvor vi kan.

Værdierne tager afsæt i de dilemmaer, medarbejderne møder i det daglige og handler om at tage udgangspunkt i borgerens situation og ønsker, og derfra have en dialog om mulighederne inden for de rammer, som nu engang er på de forskellige områder. Besvarelserne kommer fra borgere, der har været til samtale i et af Jobcentrets seks afsnit.
Samlet set ses de bedste scorer i kategorierne, der handler om, hvorvidt sagsbehandlerne møder borgerne i øjenhøjde. Især synes borgerne at være meget enige i, at sagsbehandlerne behandler borgerne med respekt og ser dem som ligeværdige personer (95 %). Derudover er hele 91 % enige i, at sagsbehandlerne tror på borgerne og deres evner.

Besvarelserne er indsamlet i løbet af april måned 2017 fra 237 borgere, der var til samtale med en sagsbehandler i Jobcentret.