Skolereformen har givet plads til museumsbesøg, udeskole i skoven og mange andre aktiviteter i skoletiden.
5.b på Absalons Skole har siden sommerferien beskæftiget sig med temaet vikingetiden og specielt Gislingebåden, som en del af et længere »Åben Skole«-undervisningsforløb.
Vikingerne er kommet på skoleskemaet, men på en helt anden måde end tidligere.
Undervisning ude af klasselokalet
Undervisningen er rykket ud af klasselokalet og ned på Roskildes nok mest kendte museum – Vikingeskibsmuseet. ’Gislingebåden’ er omdrejningspunkt for undervisnings forløbet, hvor elever fra 5.b på Absalons Skole i faget Håndværk og Design hører historier om, hvordan man i vikingetiden byggede de prægtige skibe, der fragtede vikingerne rundt. 5.b ser på, hvordan vikingerne byggede skibene, og forsøger selv at lave tov af bast, hugge planker, smede nagler og lave sitråd. Alt sammen med udgangspunkt i vikingernes materialer og teknikker.
“Åben Skole”
»Åben Skole« kaldes fænomenet, der ansporer Roskildes folkeskoleelever til at interessere sig for, hvordan de byggede i vikingetiden, og interessen for at kombinere et undervisningsforløb, der ender ud i en række aktive oplevelser på Vikingeskibsmuseet er stor.
“Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet har mange spændende undervisningsforløb, der sætter vikingetiden, vikingerne og deres skibe og togter i relief. Vi har besøg af omkring 15.000 skoleelever om året, og vi er derfor interesseret i hele tiden at udvikle nye projekter”, siger leder af skoletjenesten Marie Broen.
Projektet med 5. b på Absalon Skole er et pilotprojekt, som er sammensat af fem besøg på vikingeskibsmuseet og et besøg på Boserupgård Naturcenter. Et projekt, som er blevet muligt med støtte fra Kraks-fonden.
Teori i praksis
Lars Stolberg og Ljiljana Hessing underviser 5.b på Absalons Skolen i faget Håndværk og Design. De har begge været meget glade for undervisnings forløbet og samarbejdet med Vikingeskibsmuseet, der tilføjer en ny dimension til undervisningen.
“Eleverne har fået en helt anden praktisk forståelse af vikingetiden, som ikke havde været mulig at give dem på andre måder. Det bliver bare meget mere virkeligt, når man selv skal lave et reb eller lave sitråd, som de gjorde det i vikingetiden” forklarer Lars Stolberg, og Ljiljana Hessing tilføjer “Eleverne er blevet fodret med indtryk, som vi har brugt i undervisningen. De har været meget nysgerrige, og det tror jeg hænger sammen med, at de at de selv har været ude og fortolke og skabe deres egne indtryk”.
Spændende og anderledes
Vega, Samuel og Liva fra 5.b på Absalons Skole er ikke i tvivl om, at det har været dejligt med den anderledes undervisning.
“Jeg har altid glædet mig til, at vi skulle på museet, det har været spændende og meget anderledes. Det er dejligt at komme ud af skolen og prøve at sejle i de vikingeskibe, som vores historielærer har fortalt os om, forklarer Vega på 11 år.
Det glæder formand Skole- og Børneudvalget at høre, at eleverne får noget ekstra ud af »Åben Skole«-tiltag som dette.
“Det skal være motiverende og sjovt at lære, og derfor skal der være sammenhæng mellem teorien i skolebøgerne, og det samfund folkeskoleeleverne i Roskilde Kommune færdes i. Eleverne skal møde virkeligheden uden for skolen. Det er en af vejene til at nå målene om, at alle elever skal trives og blive så dygtige, som de kan i folkeskolen”, understreger Skole- og Børneudvalgets formand Claus Larsen.
Eleverne arbejder nu videre med sidste del af projektet, hvor de designer vikingemøbler, som i teorien skal kunne bruges på Vikingeskibsmuseet, og der er bestemt en masse ny inspiration at bygge videre på understreger både lærer og elever.