En ny rapport fra SAMKOM – kommunernes og Vejdirektoratets samarbejde – viser, at vedligeholdelsen af Roskilde Kommunes veje og cykelstier ligger på et højt niveau. Forklaringen er en langsigtet planlægning, der giver mere asfalt for pengene.
Det skriver Roskilde Kommune til Dit Roskilde.
Analysen fokuserer på 4 elementer: kørebaner, cykelstier, fortove og broer og andre bygværker med spændvidde på minimum 2 m.
Kørebanerne bliver bedømt ved en såkaldt “gennemsnitlig procentuel restlevetid”. For Roskilde Kommunes 466 km. vej er restlevetiden 52%. Når tallet er over 50% betyder det, at vi stille og roligt indhenter det efterslæb for vedligeholdelse, der har været.
De 52% er højere end de fleste omkringliggende kommuner og også betydeligt højere end landsgennemsnittet, som er 42%.
På hele Sjælland ligger kun 5 kommuner højere end 52%.
Også for cykelstierne ligger kommunen flot med en restlevetid på hele 65%
Endelig ser rapporten på behovet for investeringer til sikring af broer og andre bygværker. Her ser det også fornuftigt ud for Roskilde Kommune. Det kommende investeringsbehov over 6 år er opgjort til små 5 mio. kr., hvilket er på det laveste niveau for landets kommuner.
Tilstanden for fortove er ikke målt i Roskilde Kommune.
“Det er dejligt at få bekræftet, at vi generelt har gode veje og cykelstier her i kommunen i forhold til andre”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Tomas Breddam.
“Det er klart, at der altid vil være steder, hvor der virkelig er behov for at få renoveret – og det fylder meget. Men overordnet har vi en langtidsplanlægning der gør, at vi kan indgå kontrakter med entreprenører på fornuftige vilkår, fordi vi kan udbyde opgaven flere år frem i tiden. På den måde får vi mere asfalt for pengene”, siger udvalgsformanden.
Fakta
Analysen af kommunevejenes tilstand er udført i regi af SAMKOM – kommunernes og Vejdirektoratets samarbejde om det samlede vejnet. 74 kommuner har deltaget med data.
I Roskilde Kommunen anvendes et såkaldt vejforvaltningssystem til, efter objektive faglige kriterier, at udpege de vej- og stistrækninger, hvor det bedst kan betale sig at lægge ny asfalt. Kriterierne i systemet er en kombination af trafikmængden, vejens/stiens nuværende beskaffenhed, vejens betydning samt indmeldinger fra “Giv et praj” – app´en. Derudover bliver der udført visuelt tilsyn.
Inden udvælgelsen har der været dialog med ledningsejerne, for at det i videst muligt omfang kan undgås, at de graver i nyasfalterede veje. Der vil dog kunne opstå akutte ledningsarbejder, som betyder, at enkelte veje- og stistrækninger kan blive udsat.