Skole- og Børneudvalget har besluttet, at forældrene fremover skal kunne stemme digitalt, når de vælger repræsentanter til skolernes bestyrelser

Digetale skolebestyrelsesvalg
Digetale skolebestyrelsesvalg

Langt hovedparten af skolebestyrelserne ønsker, at der skal kunne stemmes digitalt, når forældrene skal vælge repræsentanter til bestyrelsen. Det fremgår af en evaluering, forvaltningen har gennemført.

  • Skole- og Børneudvalget har besluttet at imødekomme bestyrelsernes ønske og give forældrene mulighed for at stemme digitalt. Det er endda noget, vi kan indføre meget hurtigt. Så nu tager vi endnu et skridt ind i den digitale verden, siger Claus Larsen, der er formand for Skole- og Børneudvalget.

Valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen sker ved forskudt valg, sådan at der hvert andet år skal vælges henholdsvis tre og fire nye forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen. Valgperioden er 4 år. Evalueringen viser, at der er gode erfaringer med det, og næsten alle skolebestyrelser ønsker fortsat forskudt valg. De fleste skolebestyrelser ønsker ikke, at reglerne for valg af forældrerepræsentanter ændres.

Til gengæld foreslår bestyrelserne en ændring i reglerne for valg af eksterne repræsentanter, så de fremover udpeges af skolebestyrelsen. Skolebestyrelserne blev fra 2014 udvidet med to repræsentanter for det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger.

 

  • Jeg er glad for, at skolebestyrelserne har gode erfaringer og er tilfredse med at have eksterne repræsentanter med i arbejdet. Det er med til at åbne skolen til omverdenen. Men det er åbenbart ikke helt nemt at få nogen til at stille op. Til gengæld har skolerne haft held med selv at finde egnede repræsentanter. Derfor gør vi det nu muligt for bestyrelserne selv at udpege de eksterne medlemmer, siger Claus Larsen.

Alle skoler skal have to eksterne repræsentanter i bestyrelsen. Hvis dette undtagelsesvis ikke er muligt, skal der søges dispensation i forvaltningen.

 Færre klubmedlemmer i 4. klasse

Skole- og Børneudvalget holder et vågent øje med udviklingen i antallet af klubbørn efter skolereformen. Udvalget har netop fået forklaringen på et aktuelt fald i 4. klasse, som har vist sig reelt at dreje sig om tre klubafdelinger, som modtager børn fra Baunehøjskolen, Dåstrup Skole og Hedegårdenes Skole siger Roskilde Kommune i en pressemeddelelse.

Forvaltningen har undersøgt omstændighederne i de berørte skoler og klubber. I forhold til Baunehøjskolen lyder svaret, at nogle forældre har valgt klubben fra, fordi børnene ikke har tid på grund af andre fritidsinteresser. Børn fra specialklassen er samtidig i gang med at afdække deres behov og muligheder og endnu ikke indmeldt i klubben.

For Hedeboparkens vedkommende tyder det på, at det er manglende registreringer af indmeldte børn, som er forklaringen på faldet. Det samme gælder klub Arena, hvor fem af børnene endnu ikke er indmeldt i klubben. I begge klubafdelinger er man i gang med at få indmeldelserne på plads.

I syd oplever klubben, at en del børn, som forlod SFO’en i maj, ikke overgik til klubben. Klubben oplever en interesse i klubben fra børnenes side og vil nu tale med forældrene om det.

  • Vi har altid prioriteret klubberne i Roskilde Kommune. Der er gode forklaringer på det aktuelle fald. Men vi har vi afsat et særligt beløb på 700.000 kr. blandt andet til indsatser, der tiltrækker og fastholder børn og unge til klubberne. Det er simpelthen for godt et tilbud til, at børnene skal gå glip af det, siger formanden for Skole- og Børneudvalget Claus Larsen.

Dialog får nye rammer

Skole- og Børneudvalget og forældrerepræsentanter fra skole- og børneområdet mødes i såkaldte dialogfora. Der er i dag tre, et for dagtilbud, et for skole og et for SFO og klub. Men fremover vil der være to, fordi skole, SFO og klub samles i ét forum. Og det er der ifølge skole- og børneudvalgsformand Claus Larsen gode grunde til.

 

  • Efter skolereformen har børnene fået en længere og mere varieret skoledag. Det har krævet mere samarbejde om børnene mellem skole, klub og SFO. Derfor er der god mening i, at vi spejler det udvidede samarbejde ved at have en fælles dialog med forældrenes repræsentanter fra både skole og fritidstilbud, siger Claus Larsen.

Den nye model har inden beslutningen i Skole- og Børneudvalget været i høring, og blandt de indkomne 25 høringssvar er der et klart flertal bag den.