Roskilde Kommune bakker op om Sundhedsstyrelsens ungekampagne True Story, som har til formål at punktere nogle af de myter, der er blandt unge, når det f.eks. kommer til seksuel sundhed og alkohol.

Sundhedsstyrelsens ungekampagne True Story, PR

Er jeg god nok? Hvordan jeg kan jeg leve op til andre? Det er nogle af de spørgsmål, som True Story kampagnen stiller. Det handler om at gøre op med nogle af de misforståelser og myter, der ikke stemmer overens med virkeligheden. De tror måske vennerne drikker mere, end de gør, eller har været i seng med flere, og føler, at de skal leve op det.

Gennem to events sætter Roskilde Kommune fokus på nogle af de misforståelser, der er blandt unge i dag:

–    De sociale overdrivelser og misforståelser, der desværre florerer, bidrager til dårligere trivsel blandt de unge. De tror, de skal leve op noget, som ikke har med virkeligheden at gøre.  Vi skal have gjort op med nogle af de myter og overdrivelser og det gør vi gennem dialogen med de unge, udtaler Morten Gjerskov, formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget.

Dilemmaspørgsmål, quizzer og livemusik

Nogle af de mest kendte misforståelser er dem, hvor unge er overbevist om, at de andre altid får mere at drikke til festerne (og har det sjovere), eller at deres venner eller veninder alle sammen har haft sex med flere, og at det har været det vildeste.

Og det er netop nogle af de forestillinger, som Roskilde Kommune vil italesætte via to events. Den 20. september afholdt Roskilde Kommune et event, som satte fokus på seksuel sundhed blandt unge. Knap 200 unge mennesker var forbi Hestetorvet, hvor der var livemusik, quizzer og mulighed for at vinde præmier, som garanterede de unge sikker sex. Det hele var ikke bare sjov og leg, for der var også mulighed for at snakke med sundhedsprofessionelle rådgivere.

Sundhedsstyrelsens ungekampagne True Story, PR

Onsdag den 2. oktober kl. 15.00-17.00 afholdes endnu et event på, som denne gang sætter fokus på alkoholkulturen blandt de unge. For at punktere nogle af de misforståelser, der findes, vil der være en quiz samt dilemmakort, som kan sætte nogle tanker i gang hos de unge og samtidig få skabt en refleksion omkring alkoholkulturen på en sjov måde.

Plads til alle

Eventet den 2. oktober foregår på SPOTTET, Basgangen 5 på Musicon, som er et tilbud til unge under 30 år, der ønsker råd og vejledning omkring rusmidler, hvor de unge har mulighed for at droppe forbi helt anonymt.

På dagen vil Headspace, som tilbyder gratis anonym rådgivning til børn og unge, have åbent, ligesom BeFree, et kristent værested med streetart og performance, arrangerer basketball og volleyball, og elever fra FGU Roskilde kommer og griller pølser, som er gratis for alle, der kommer forbi på dagen.

Kampagnen vil skabe opmærksomhed og refleksion blandt unge om disse dynamikker og forhåbentligt flytte unges holdninger og adfærd i en sundere retning.