Alle skoler spytter i kassen til en solidarisk dækning af uforudsete ekstraudgifter, når skoler får nye elever med et stort behov for støtte, oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelelse.
Skole- og Børneudvalget har besluttet at reservere 4 mio. kr., der skal bruges til at imødegå pludselige udsving i enkelte skolers budgetter – fx når der i løbet af et skoleår kommer en ny elev med et betydeligt behov for støtte.
– Vi synes ikke det er rimeligt bare at lade den enkelte skole hænge på regningen. Derfor har vi besluttet en ”alle for én” ordning, hvor alle bidrager ved, at vi reserverer en lille bid af de 100 mio. kr., skolerne har til specialundervisning i 2017. Pengene går til skoler, der i løbet af skoleåret pludselig får en uforudset udgift, siger Claus Larsen, der er formand for Skole- og Børneudvalget.
Han pointerer samtidig, at hvis ikke alle de reserverede penge bruges, føres de tilbage til skolerne igen.
Da der er tale om en pulje til akut opståede merudgifter, er det ikke meningen at pengene skal dække udgifterne til en elevs støttebehov over en længere årrække. Her forudsætter udvalget, at skolerne – som det også er tilfældet i dag – afsætter de nødvendige penge i deres egne budgetter til at dække de støttebehov, de kan forudse.
Siden den 1. januar 2012 har det faglige og økonomiske ansvar for specialundervisningen været lagt ud til skolerne, sammen med de omkring 100 mio. kr., der er afsat til specialundervisning. Forvaltningen har i samarbejde med konsulentvirksomheden Deloitte gennemført en analyse af den decentraliserede specialundervisning.
Analysen konkluderer overordnet set, at formålet med decentraliseringen er indfriet, men indeholder samtidig en række anbefalinger til kommunens videre arbejde med specialundervisning. Skole- og Børneudvalget har besluttet, at en eventuel justering af midlerne til specialundervisning skal indgå i den samlede evaluering af skolernes ressourcemodel, som udvalget har sat i gang.