RfST skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om motorcykler:
Motorcyklerne er igen på vejene, og det har allerede ført til dødsulykker. Hvis flere ulykker skal undgås, bør bilister og motorcyklister være mere opmærksomme på hinanden, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik, Rigspolitiet og landsforeningen for motorcyklister.
Det gode forårsvejr er kommet til Danmark, og det har fået mange motorcyklister på gaden. Desværre har der allerede været de første dødsulykker med motorcykler. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på hvilke situationer, der er særligt farlige for motorcyklisterne.
I en tidligere dybdeanalyse af 41 motorcykelulykker, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har udarbejdet, fremgår det, at der særligt er fire ulykkessituationer, som ofte går igen. I tre ud af de fire ulykkessituationer sker ulykken i mødet mellem en bil og en motorcykel, mens den sidste ulykkessituation er en soloulykke, hvor motorcyklisten kører af vejen.
– Der er desværre ofte for høj fart og uopmærksomhed eller fejlvurdering involveret i de ulykker, hvor motorcyklister og bilister støder sammen. Det er særligt, når bilen skal svinge til venstre, at der er risiko for at overse en motorcykel. Hvis motorcyklen samtidigt kører for hurtigt, gør det kun situationen værre. Derfor er de gode råd, at man som bilist er ekstra opmærksom på de tohjulede, og at motorcyklisterne passer på hastigheden og gør sig synlige med pangfarver, siger Jeppe Gudmandsen, konsulent hos Rådet for Sikker Trafik.