Fra 1. januar 2018 vil Den Digitale Hotline kunne hjælpe Roskilde Kommunes borgere med svar på generelle spørgsmål og hjælp til digitale selvbetjeningsløsninger.
I alt 36 af landets kommuner vil fra årsskiftet indgå i Den Digitale Hotline, når Roskilde, Egedal, Halsnæs, Furesø, Fredensborg og Holbæk bliver en del af det tværkommunale samarbejde Den Digitale Hotline – i daglig tale DDH. Dermed består DDH nu af kommuner fra 4 ud af landets 5 regioner: Midtjylland, Nordjylland, Sjælland og Hovedstaden.
For borgerne i de nye kommuner, såvel som i de kommuner, der indtil nu har samarbejdet om DDH, betyder samarbejdet en større tilgængelighed, da borgerne kan ringe og få hjælp ud over almindelig åbningstid. For kommunerne er udvidelsen af DDH en styrkelse af det kommunale samarbejde om at servicere borgere per telefon og dermed lig med større effektivitet og bedre udnyttelse af ressourcerne.
De seks sjællandske kommuner, der indgår i samarbejdet, har siden 2014 haft et lignende tilbud under Hotline Sjælland. De nye kommuner byder derfor ind med stor faglig viden i samarbejdet om Den Digitale Hotline og et team af dygtige og erfarne medarbejdere, der er vant til at straksafklare og hjælpe borgerne så langt som muligt.
Ved at indgå i et samarbejde med de jyske kommuner, opnås en større tilgængelighed for borgerne i det meste af Danmark. De 6 sjællandske kommuner ser derfor et stort udviklingspotentiale i Den Digitale Hotline.