Køreplanen for 2019/20 er nu trådt i kraft. Det betyder, at fremover kører InterCity-tog til og fra Århus og Aalborg via Køge Nord i stedet for over Roskilde og Høje Taastrup. InterCity-tog til og fra Esbjerg vil derfor være de eneste tog, der standser i Roskilde, Høje Taastrup og Valby.
Den nye køreplan betyder, at Roskilde har mistet et IC-tog i timen – både mod øst og mod vest.

Foto: ABW

”Vi mister togene på trods af, at passagergrundlaget på Roskildelinjen er mere end 10 gange større end på den nye Køge Nord linje. Roskilde Station er samtidig landets mest benyttede uden for København. Den bruges årligt af 8 mio. passagerer. Det her er simpelthen ikke godt nok. Det er klart en forringelse både for Roskildes pendlere og dem, der ønsker at bruge tog i stedet for bil mellem landsdelene”, siger borgmester Tomas Breddam.

”Den nye køreplan har ikke ligefrem fået DSBs popularitet til at stige – hverken blandt pendlere eller andre rejsende”, siger borgmesteren.

Tomas Breddam understreger, at en direkte forbindelse til Øst- og Nordjylland, ikke kun er til glæde for Roskilde, men for alle rejsende vest for Roskilde og hele Vestegen, fra Valby til Roskilde.

Borgmesteren ønsker derfor, at IC-tog til Øst- og Nordjylland i fremtiden igen skal køre over Roskilde og IC-tog til Esbjerg og Sønderborg i stedet kan køre over Køge Nord. Dette svarer til Trafikstyrelsens fremtidige planer, hvor der er regnet med en afgang i timen til Århus via Roskilde.

Fakta
Kompensationen fra DSB er, at der i den nye køreplan starter to regionaltog i Roskilde, som kører til København H lige før to InterCity-tog. Altså ikke flere tog spredt ud i myldretiden, men trods alt bedre plads til lokale pendlere fra Roskilde på to afgange.

I sidste øjeblik er der også indsat et ekstraordinært morgentog mod Fyn på alle hverdage. Der er tale om et såkaldt PendlerLyntog, som afgår fra Roskilde kl. 7.20.

Begge dele erdog lappeløsninger. Det duer ikke, at Roskilde, Høje Taastrup og Valby mister de direkte togforbindelser til Østjylland, Nordjylland og Nordvestjylland, som er langt mere benyttede end togforbindelserne til Sønderjylland og Vestjylland.