Tallene er nu endeligt gjort op. Aldrig har så mange danskere holdt ferie på de danske hoteller, campingpladser, feriehuse mv. som i 2021. Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. I 2021 foretog danskerne hele 35,1 mio. overnatninger på de danske overnatningssteder, en stigning på 21 pct. i forhold til 2020 hvor der også var coronarestriktioner.
Danskernes rekord vækker glæde hos Dansk Erhverv, der understreger at danskerne har været livsvigtige for de danske destinationer under coronakrisen, hvor de udenlandske turister ad flere omgange ikke måtte komme ind i Danmark.
”Danskernes kærlighed til ferier i Danmark har været støt stigende over mange år. Der er flere der tager en ferie i ferien, hvor man checker ind på et hotel eller campingplads et par dage. Danskernes leje af feriehuse har også fået et ekstra skub under coronakrisen, også da husene har været mere tilgængelige i de perioder, hvor udenlandske turister er blevet væk som følge af restriktioner eller COVID-19 situationen,” udtaler Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.
Opsparede fester og fejringer
Den store fremgang i de danske overnatninger er også drevet af danskernes fester og sammenkomster, påpeger Lars Ramme Nielsen.
”I sommeren og efteråret 2021 blev der holdt rigtig mange udskudte bryllupper og andre store private fester. Der var også et stort opsparet behov i de danske virksomheder for at komme afsted på teambuilding og konferencer. Det kan mærkes i tallene, og heldigvis også på de danske hoteller og konferencesteder, som har lidt de største tab under coronakrisen”.
Der mangler stadig internationale gæster
På trods af den store opbakning blandt danskerne, så har de ikke kunnet kompensere fuldt ud for færre udenlandske turister under coronakrisen. I 2021 var der i alt 52,4 mio. overnatninger i Danmark, hvilket var 8 pct. færre overnatninger end i 2019, året før coronakrisen. En række af de destinationer der har været hårdest ramt under coronakrisen, fx Trekantområdet, Herning og København, er også kendetegnet ved mange turister på forretningsrejser eller til store møder, konferencer og messer. For at turismen kommer på fode igen, er der derfor behov for flere ferieturister og erhvervsturister. Dansk Erhverv påpeger, at der fortsat er behov for en ekstraordinær markedsføringsindsats i ind- og udland.
”Kampen om de internationale turister er øget under coronakrisen og vores internationale konkurrenter øger deres markedsføringstryk. Derfor er Danmark også er nødt til at øge markedsføringen af Danmark som rejsemål for ferie-, erhvervs- og mødeturister. Vi skal fastholde danskernes appetit på at bruge de danske overnatningssteder, og vi skal trække flere til fra udlandet”, siger Lars Ramme Nielsen.