Roskilde Universitets kommunikationsuddannelse har 40 års jubilæum i år. Det fejres med et udvalg af aktuel kommunikationsforskning i et temanummer af profilmagasinet Rubrik.

RUC’s profilmagasin er på gaden i dag med en række nye, aktuelle artikler fra forskningens verden. Her er et udpluk:

Pressefoto: RUC / Illustration: Shutterstock.

Ny finansteknologi har for frie rammer.
Myndigheder lokker i dag finansielle entreprenører med hurtig vækst og fleksibelt samarbejde, hvilket står i skarp kontrast til de påpasselige toner lige efter finanskrisen. Vagthunden er blevet medspiller i ord og handling, og det bør tænde advarselslamperne, advarer professor i kommunikation Sine Nørholm Just.

Ingen undgår Trump.
Amerikanske virksomheders kommunikation bliver – uanset hensigten – i stigende grad tolket som et indspark for eller imod præsidenten. Forskere fra RUC har undersøgt, hvordan Donald Trump præger formidlingskulturen i Guds eget land.

Når Game of Thrones bliver et fælles sprog til at tale alvor.
Tidligere har store narrativer som religion og politiske ideologier spillet en væsentlig rolle som forklaring på livet og samfundsordenen, men visse steder i verden er deres gennemslagskraft falmet. Her får de fiktive underholdningsuniverser en vigtighed, som overrasker medieforskere bag en ny bog, der udkommer i 2019.

Kampen om tilliden.
Kommunikation er rykket helt ind i kernen af alle moderne virksomheders forretning. Det giver både store muligheder og problemer. I en ny bog vil profesor (mso) Jacob Dahl Rendtorff gøre os klogere på begrebet virksomheds-legitimitet.

Alle artiklerne fra Rubrik #14 kan læses enkeltvis på ruc.dk/rubrik eller som e-pages her.