I en ny evaluering – offentliggjort i dag mandag den 21. november – stilles skarpt på en række udfordringer ved den nye pædagoguddannelse, som blev indført i 2014. I Region Sjælland er de studerende dog godt tilfredse med det faglige niveau i uddannelsen.
Danmarks Evalueringsinstitution, EVA, offentliggør i dag fire analyser som led i evalueringen af den nye pædagoguddannelse på landsplan. Undersøgelsen peger bl.a. på, at der er udfordringer med kvaliteten af uddannelsen og med de studerendes faglige forudsætninger.
På University College Sjælland (UCSJ) er billedet anderledes. Pædagogstuderende på UCSJ er generelt tilfredse med deres uddannelse. De er motiverede, og de oplever at deres uddannelse har et højt fagligt niveau.
UCSJ har gennemført studentertilfredshedsundersøge
EVA’s undersøgelse konkluderer også, at det halter med studieaktiviteten, det vil sige, at de studerende ikke bruger den forventede tid på deres studie. Uddannelsen er også ofte blevet kritiseret på landsplan for at give meget få undervisningstimer. UCSJ har prioriteret netop timetallet, og de studerende har ca. 14 timers undervisning om ugen fordelt på fire dage. Hertil kommer deres forberedelse, planlagt arbejde i studiegrupper, opgaveskrivning, faglig feedback mv. Det er med til at sikre studieaktiviteten og en høj grad af faglig nærhed mellem undervisere og studerende og de studerende imellem. Alt dette fortalte tilfredse studerende på den nye pædagoguddannelse også om i Politiken tidligere på året (17. juli 2016).
I forhold til de studerendes faglige forudsætninger har UCSJ oplevet en positiv udvikling. Antallet af 1. prioritetsansøgere er siden 2013 vokset med 20 procent til lidt over 1000 ansøgere hvert år. Af samme grund er adgangskvotienten også steget. Det kræver simpelthen bedre karakterer at komme ind på pædagoguddannelsen nu, end det gjorde tidligere, med de gode muligheder, det giver for at løfte de studerende til et højere fagligt niveau.
Når det gælder tilfredshed med uddannelsen, lægger de studerende ofte vægt på, om de får tilstrækkelig feedback fra underviserne på deres skriftlige opgaver. De studerendes tilfredshed med feedback er på UCSJ steget fra 2014 til 2015, men der er stadig rum for forbedring. Lige nu er et større antal undervisere i gang med et uddannelsesforløb i differentieret vejledning. Derudover arbejder UCSJ med andre tiltag, der skal styrke uddannelsen, bl.a. forenklet studieordning, bedre værktøjer til undervisningsplaner og enklere kommunikationskanaler.
Rektor på UCSJ Camilla Wang siger:
– En ny uddannelse fungerer aldrig 100 procent perfekt fra dag ét. Men på UCSJ er vi hurtigt lykkedes med omstillingen til den nye pædagoguddannelsen, der blev indført i 2014. Jeg er sikker på, at det skyldes vores prioritering af blandt andet et højt timetal og fokus på de studerende faglige engagement og studieaktivitet, siger hun og oplyser, at alle de fire campusser, hvor UCSJ udbyder pædagoguddannelse, arbejder efter samme rammer og kvalitetsnormer.
Camilla Wang peger i øvrigt på, at en vigtig målestok for tilfredsheden er, om de studerende falder fra, og på det punkt klarer uddannelsen sig godt.
– Fra 2012 til 2015 er antallet af frafaldne studerende faldet, og selv om frafaldet efter første studieår ligger på omkring 10 procent, så er det fortsat meget lavt i forhold til andre videregående uddannelser. Så trods de relativt stramme økonomiske rammer omkring uddannelsen, så lykkes det faktisk at få nogle flotte resultater. Det er rigtigt godt for borgerne i Region Sjælland, der har brug for mange dygtige professionelle pædagoger i fremtiden.
Pædagoguddannelsen er den største uddannelse på University College Sjælland med cirka 2300 fuldtidsstuderende, der fordeler sig på Campus i Roskilde, Slagelse, Nykøbing og Vordingborg.