Roskilde Kommunes folkeskoler holder sig lige akkurat i kommunernes top ti. Men forrige skoleårs store hop opad i 9. klassernes afgangskarakterer holdt ikke i skoleåret 2015/16. Borgmester og udvalgsformand vil have løftet niveauet.
Roskilde Kommunes 9. klasses elever kommer i KL’s offentliggjorte nøgletal ud med et gennemsnit på 7,6 i afgangsprøverne i 2015/16. Det er en lille tilbagegang fra skoleåret 2014/15, hvor Roskilde Kommunes elever sprang op ad stigen fra et gennemsnit på 7,4 i 2013/14 til et gennemsnit på 7,8. Det nationale gennemsnit lander på 6,9 i 2015/16, og det er også en lille tilbagegang i forhold til 7,0 i 2014/15.
Borgmester Joy Mogensen ærgrer sig over tilbagegangen for kommunens 9. klasser, og vil have eleverne op i den absolutte top:
”Vi har alle forudsætninger for at være blandt de bedste i Danmark. Derfor har vi sat et politisk mål om at være i top ti, og det overholder vi nu kun lige med den delte 10. plads,” siger Joy Mogensen, og forsætter: ”Vi ligger stadig pænt i Roskilde Kommune, men vi kan blive bedre til at løfte flere børn fagligt. Derfor investerer vi målrettet i kompetenceudvikling af skolens medarbejdere. Vi arbejder med fælles læringsgrundlag. Og så skal vi blive endnu bedre til at samarbejde om skolen. Der er indsatser, der ikke har nået at slå igennem endnu, og derfor forventer jeg, at vi ser en stigning i afgangskaraktererne de kommende år,” siger Joy Mogensen.
Med til kommunens indsats for at forme fremtidens folkeskole hører, at der skal samarbejdes systematisk om at skabe gode overgange for børnene fra dagtilbud til skole og SFO, fra SFO til klub og fra skole til ungdomsuddannelse. Desuden er der udviklet en fælles IT-platform for Åben Skole samarbejde med partnere uden for skolen, noget der er med til at skabe anderledes læring og en varieret skoledag for eleverne.
”Vi følger udviklingen nøje i Skole- og Børneudvalget, og jeg ser frem til, at vi får den årlige kvalitetsrapport for kommunens folkeskoler i februar næste år. Her kan vi komme tættere på tallene på den enkelte skole og dermed nå mere i dybden. Gennemsnitstal dækker jo ofte over store forskelle mellem skolerne,” siger formanden for Skole- og Børneudvalget Claus Larsen.
Roskilde Kommunes folkeskoler ligger uændret højt placeret, når det gælder både elevernes sociale og faglige trivsel. Med hensyn til elevernes faglige trivsel ligger kommunen også i top ti i 2015/16. Faglig trivsel handler om elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og evne til at løse problemer.