Medarbejderne i rådgivningen GRO vil fremover stå klar med åbne arme og vejlede borgere, som af forskellige årsager ikke kan overskue deres udfordringer alene.

Alle kan opleve, at deres verden pludselig ramler fra det ene øjeblik til det andet. Måske starter det med, at man mister sit job, så huslejen kan ikke betales. Og så hober problemerne sig op, så man til sidst ikke kan bunde i dem. Det kan også være, at din teenagesøn hænger ud med de forkerte, og du er bekymret for, hvad han er ved at rode sig ud i. Den åbne rådgivning GRO kan rådgive om det meste. Medarbejderne står klar til at hjælpe med alt lige fra at komme til bunds i e-boksen til at få hverdagen til at hænge sammen på trods af en psykisk lidelse.

Pressefoto: Ved GRO’s indvielse talte borgmester Joy Mogensen om, at når en borger rækker hånden ud efter hjælp, skal vi være der. Hos den åbne rådgivning GRO kan man komme ind fra gaden og tale med medarbejder.

Pointen er, at det bliver være nemt og hurtigt at få hjælp. Roskilde Kommunes borgmester er glad for, der nu er et sted at gå hen, inden problemerne vokser en over hovedet: – Jeg har fulgt lidt med i programmerne på DR2, som hedder “Hvad er (u)normalt?”. Programmerne berører det pres, som kommer af hele tiden at måle sig efter en eller anden normal-skala. Det, vi glemmer, er, at ingen er normale. Vi føler os tit alene med et eller andet problem, men det er vi i virkeligheden ikke. Det er så vigtigt, at vi gør en indsats for at hjælpe dem, der rækker hånden ud. Det kan vi alle få brug for, mener borgmester Joy Mogensen.

Nemt tilgængelig hjælp for alle.
Hos nyåbnede GRO, som har fået undertitlen “din vej videre”, kan alle få hjælp, så det kræver ikke, at man er visiteret af kommunen eller har en særlig aftale. Der er ingen lange ventetider, og man vælger selv, om man vil ringe, skrive eller bare møde op. Den hurtige adgang til hjælp er en del af kommunens strategi med at sikre en forebyggende og tidlig indsats:

– Når man er på vej ned i et sort hul, er det vigtigt, at man får hjælp nu og her, inden problemerne vokser sig for store. Men hvis man i forvejen går og tumler med nogle spørgsmål, kan det være svært at række hånden ud efter hjælp. Derfor er jeg glad for, at hjælpen i GRO er lige rundt om hjørnet og åben for alle, sagde Susanne Lysholm fra Beskæftigelses- og Socialudvalget ved indvielsen.

Medarbejderne i GRO har vidt forskellige faglige baggrunde og kan alt efter behov bidrage med blandt andet pædagogisk, socialfaglig og økonomisk viden. GRO tilbyder rådgivning, gruppeforløb og kurser.

FAKTA.
GROS tilbud dækker over åben rådgivning og vejledning, hvor man kan komme forbi til en samtale om det, man går og bekymrer sig om. Der er også mulighed for et gruppeforløb og et udviklingskursus med fokus på at opruste deltagerne og give dem brugbare værktøjer.
Kontakt GRO på tlf. 46 31 54 09 mandag-onsdag kl. 9-15, torsdag 9-17.30 og fredag kl. 9-13.30.
Du kan også møde personligt op på Toftebakken 12, 4000 Roskilde, mandag-onsdag kl. 10-15, torsdag kl. 10-17.30 og fredag 10-13.30.

Endelig kan du også sende GRO en mail: gro@roskilde.dk.