Hvordan påvirker kunstig intelligens professionelle kommunikatørers faglige skøn og etiske vurderinger? VELUX FONDEN har bevilget 5,8 mio. kr. til stort projekt med lektor Ib T. Gulbrandsen fra Roskilde Universitet i spidsen.
Kunstig intelligens er blevet en mere og mere integreret del af organisationers kommunikation med medarbejdere, kunder, borgere og brugere.
Et eksempel er luftfartsselskabet KLM, der benytter sig af kunstig intelligens i forbindelse med deres kundeservice på sociale medier. Virksomheden har benyttet sig af et automatiseret system, hvor kunstig intelligens forstår og genkender de spørgsmål, der kommer ind, og besvarer dem.
En anden måde at anvende kunstig intelligens er, når medier benytter teknologien til at lave research, og visse medier har taget skridtet videre og bruger robotter til at formidle nyheder. Eksempelvis benyttede Washington Post kunstig intelligens til at producere og formidle nyheder i forbindelse med dækningen af det amerikanske præsidentvalg i 2020.
Sammen med fire forskerkollegaer skal lektor Ib T. Gulbrandsen afdække, hvilke konsekvenser det har, når mennesker og intelligente maskiner sammen tager beslutninger med betydelig social, økonomisk og politisk indvirkning. Projektet Strategizing Communication and Artificial Intelligence vil især have fokus på, hvordan den øgede integration af kunstig intelligens påvirker professionelle kommunikatørers faglige skøn og etiske vurderinger.
“Vi ved, at kunstig intelligens i øjeblikket transformerer kommunikationsbranchen, men vi ved meget lidt om, hvilke strategiske konsekvenser denne udvikling har. Hvordan udnytter vi mulighederne, fx i form af mere præcis og effektiv målretning af budskaber, samtidig med, at vi undgår de etiske faldgruber, der ligger i fx datalæk eller fordomsfulde teknologier? Det vil projektet søge svar på,” siger Ib T. Gulbrandsen.
Forskningsprojektet starter den 1. januar 2022, løber over fire år og realiseres i samarbejde med bl.a. teknologivirksomheden 2021.AI, Dansk Erhverv og K1 Kommunikationsforening.
VELUX FONDEN har bevilget 5,8 mio. kr. Forskningsprojektet er knyttet til forskningscenteret Centre for Digital Citizenship og Digital Media Lab.