Partnerskab for Børneforskning har bevilget 12 mio. kr. til et nyt forskningsprojekt, der skal give børn mere lige adgang til institutionslivets fællesskaber.

Foto ABW

Et nyt forskningsprojekt ledet af Maja Røn-Larsen fra Roskilde Universitet sætter fokus på at skabe mere lige muligheder for børns deltagelse og trivsel i vuggestuer og børnehaver.

Projektet undersøger, hvordan ulighed i børns adgang til sociale ressourcer og deltagelse i institutionslivets fællesskaber opstår – og hvordan pædagogisk faglighed kan bidrage til at reducere denne ulighed.

“Ulighed i børns institutionsliv kan få betydning for deres trivsel, udvikling og læring. Vi ved, at ikke alle børn har de samme muligheder for at deltage i fællesskaberne, men vi mangler viden om, hvordan vi konkret kan arbejde med disse udfordringer i praksis. Det er netop her, vores projekt kan gøre en forskel,” siger lektor i socialpsykologi Maja Røn-Larsen.

Forskningsprojektet bygger på et tæt samarbejde mellem forskere, pædagogisk personale og kommunale aktører som PPR og forvaltninger. Gennem feltarbejde og analyser vil de skabe et forskningsfællesskab, hvor resultaterne bruges direkte i praksis.

Projektet er særligt relevant for pædagoger, ledere og studerende inden for professionsbachelor- og kandidatuddannelser, men også for beslutningstagere på børneområdet. Med arbejdet håber forskerne at skabe nye indsigter og værktøjer, der kan gavne alle børn – uanset baggrund.

Bevilling: 11.954.656 kr.

Projekttitel: ’Ulighedens sorte boks – Børns deltagelsesmuligheder i deres institutionelle hverdagsliv’

Mere om forskningsprojektet
Projektets samarbejdspartnere:

Projektet er forankret i et partnerskab mellem forskere fra Roskilde Universitet, Københavns Professionshøjskole, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd samt forskellige daginstitutioner, der arbejder med ulighedsproblematikker i Køge, Københavns og Holbæk Kommune.

Projektets forskere:

  • Maja Røn-Larsen (billedet), ph.d., lektor (projektleder), Roskilde Universitet – Institut for Mennesker og Teknologi
  • Crisstina Munck, ph.d., docent og Lærke Testmann, ph.d., lektor – Institut for Pædagoguddannelse, Københavns Professionshøjskole
  • Solmai Mikladal, ph.d.-studerende, Roskilde Universitet/Københavns Professionshøjskole
  • Bente Bjørnholt, ph.d., seniorforsker og Mikkel Giver Kjær, Senioranalytiker, VIVE
  • Charlotte Højholt, ph.d., professor – Roskilde Universitet – Institut for Mennesker og Teknologi