Banedanmark lukker jernbanen fra Roskilde til Køge i uge 50 fra mandag den 9. december kl. 05 til søndag den 15. december kl. 05. Jernbaneoverkørslerne mellem Roskilde og Køge er lukkede periodevis.
Banedanmark går nu ind i den afsluttende fase af ibrugtagningen af det nye signalsystem mellem Roskilde og Køge, som skal give passagerne flere tog til tiden. Det er den første strækning i Østdanmark, der tager det nye signalsystem i brug.
Det nye signalsystem forventes taget i brug d. 15. december 2019. Inden systemet kan blive taget endeligt i brug på strækningen skal de sidste installationsarbejder og tests. Der vil flere hverdage være spærrede overkørsler og omlagte busruter. Jernbanen er spærret alle dage, og der indsættes togbusser. Rejseplanen.dk er opdateret med ændringerne.
Hvornår testes der?
Frem mod ibrugtagningen tester de på livet løs for at sikre sig at systemet er klar til at betjene Lille Syd-banens passagerer fra søndag morgen d. 15. december.
• Mandag: Overkørsler er åbne fra kl. 5.
• Tirsdag: Overkørsler er åbne.
• Onsdag: Overkørsler er lukkede fra kl. 9. Overkørslerne er åbne fra 14-17.
• Torsdag: Overkørsler er lukkede. Overkørslerne er åbne fra kl. 7 til 9 og 14 til 17.
• Fredag: Overkørsler er åbne.
• Lørdag: Overkørsler er åbne.
• Søndag: Overkørsler er åbne. Fra kl. 05.00 er banen også åben.
Følgende jernbaneoverkørsler lukker:
• Kamstrupvej, 4000 Roskilde
• Salløvvej, 4621 Gadstrup
• Hovedgaden, 4622 Havdrup
• Nauerbjergvej, 4622 Havdrup
• Østergade, 4623 Lille Skensved
Fakta:
Signalerne på jernbanen er gamle og slidte. De ældste stammer tilbage fra 1912. Banedanmark er derfor i gang med et af de største jernbaneprojekter i danmarkshistorien: At installere digitale signaler i tog og langs skinnerne. De nye signaler skal give passagererne flere tog til tiden, når det er rullet ud i hele Danmark. Det er komplekst, for Signalprogrammet udrulles samtidig med, at der årligt skal køres 196 mio. passagerer rundt på jernbanen i Danmark.