For første gang i 35 år har Vejdirektoratet udbudt en række tankstationer på rastepladserne langs de danske motorveje. Det sker i sammenhæng med de sidste udbud af ladeparker til elbiler, der er en del af Infrastrukturplan 2035.

Fra 2026 vil trafikanter opleve, at mange tankstationer på rastepladser langs motorvejene skifter navn, samtidig med at der er flere ladestandere til elbiler.
Vejdirektoratet har netop afsluttet en stor udbudsrunde, som omfatter 20 ladeparker og 18 tankstationer, herunder fem med mulighed for restaurantkoncept, på rastepladser langs motorvejene. Ladeparkerne er en del af Infrastrukturplan 2035, hvor et meget bredt flertal i Folketinget besluttede at udbygge ladeinfrastrukturen langs statsvejnettet.
“El-bilisterne på danske motorveje kan se frem til endnu bedre muligheder for at lade på farten, når Vejdirektoratet åbner de sidste ladeparker, der finansieres med penge fra infrastrukturplanen. Om et år er der strøm til 276 nye lynladepladser på Vejdirektoratets ladeparker, som bidrager til at sikre det nødvendige ladenetværk til de grønne personbiler. Stigningen i ladestandere giver grundlag for endnu flere elbiler på vejene, uden det skaber lange køer ved standerne,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Udbuddene har været bygget op således, at der på en given rasteplads skulle bydes på en tankstation og en ladepark sammenlagt. De steder, hvor ladeparken har 16 ladepladser eller derover, er den, af hensyn til konkurrencen, opdelt i to, så der, udover tankstation og nogle steder restaurant og ladepark, også kunne bydes på udelukkende en ladepark.
”Vi har været heldige, at udbuddet af tankstationerne faldt sammen med, at vi skulle udbyde en lang række ladeparker på rastepladserne. Det har givet os mulighed for at slå det hele sammen, så operatørerne har kunnet byde på både rene ladeparker eller ladeparker samt tankstation og eventuelt en restaurant,” fortæller projektleder Jesper Kaae fra Vejdirektoratet.

35 år gamle kontrakter
Det var tilbage i 1990, der sidst var blev indgået aftaler med operatørerne af tankstationerne på de 18 statslige rastepladser. Det skyldes, at der i sin tid blev lavet aftaler, der gjaldt 35 år ud i fremtiden.
I det nye udbud er lejeperioden forkortet, så den fremover gælder 10 år i stedet for 35 år.
”Der kan ske rigtig meget på 35 år. Nogle af de krav, vi stillede i udbuddet i sin tid, er ikke længere relevante. For eksempel blev der i 1990 stillet krav om adgang til telefaxmaskiner og salg af kassettebånd”, siger projektleder Jesper Kaae fra Vejdirektoratet.
I det nye udbud af tankstationer har Vejdirektoratet blandt andet stillet krav om, at der tilbydes et bredt og varieret sortiment af mad- og drikkevarer, som er tidssvarende og som afspejler behovet blandt trafikanterne, herunder sikrer alternativer for vegetarer, veganere, m.fl.
Derudover er det et krav, at der er fri og gratis offentlig adgang til toiletterne 24 timer i døgnet året rundt med høje krav til rengøring og eftersyn af faciliteterne.
Nemmere at tanke strøm på farten
Når kontrakterne med de nye operatører på rastepladserne er underskrevet, begynder arbejdet med at etablere de 20 nye ladeparker med samlet set 276 lynladepladser.
Anlægsarbejdet for de første ladeparker begynder i foråret, og foregår i hele 2025, så ladeparkerne står klar til kunder i januar 2026.

Læs mere om udrulning af ladeinfrastrukturen
Fakta om udbuddet
Rastepladserne blev udbudt i perioden 7. august 2024 til 1. november 2024.
Udbuddene omfattede følgende:
- Fire rastepladser med ”rene” ladeparker (opdelte ladeparker med 16 eller flere ladepladser)
- 16 rastepladser med tankstationer og tilhørende ladepark
- To rastepladser med tankstationer, hvor der allerede er etableret ladeparker
På fem lokationer kunne der, udover den egentlige tankstation, også tilbydes et restaurantkoncept i dertil egnede lokaler i forbindelse med tank/serviceanlægget.
De nuværende kontrakter på tankstationerne udløber 31. december 2025, og de nye træder i kraft fra 1. januar 2026. Kontraktlængden er 10 år modsat de nuværende kontrakter, der gælder 35 år.
Ladeparkerne er den sidste del af puljen på 500 millioner kroner, der blev afsat i forbindelse med Infrastrukturplan 2035. Kontraktlængden er 10 år.
Har ladeparken 16 eller flere ladepunkter er den af konkurrencehensyn opdelt, så der kommer to ladeoperatører. Vejdirektoratet forventer, at ladeparkerne kan åbne i begyndelsen af 2026.