En ny landsdækkende kampagne skal varme danskernes følelser for ferie i hjemlandet op. Kampagnen spiller på kontrasterne i naturen og ved kysten Danmark rundt.
Talemåden, ”vi skal bare være i Danmark”, er nok blevet luftet en del gange de sidste par år. Danskerne har i høj grad holdt ferie i hjemlandet, men ferie i Danmark er ikke bare at blive hjemme. Det udfordrer kampagnen, der går under navnet ”Meget mere end bare Danmark” for tredje år i træk. Kampagnen understreger, at Danmark som feriemål byder på et hav af oplevelser fyldt med nuancer og kontraster. Fra hyggelige badestrande til dramatiske klippeformationer. Fra opladning til energiudladning. Fra oplevelser helt nede på jorden til helt op i skyerne. Kampagnen er sat i værk af brancheorganisationen Danske Destinationer, der tæller 19 destinationer, heriblandt Destination Fjordlandet. Det er første gang, at de danske turismeudviklingsselskaber alene står bag en samlet kampagne, der er målrettet danskerne. Kampagnen lanceres på bagkant af pandemien, og det er ikke helt tilfældigt. Danske Destinationer forudser nemlig, at der bliver rift om de danske feriegæster.
Direktør i Destination Fjordlandet, Thomas Mahler, mener det er det helt rigtige tidspunkt at genopfriske danskernes fornemmelse for ferie i Danmark:
”De sidste par år har danskerne i stor stil holdt ferie i Danmark, og rigtig mange er blevet overraskede over, hvad Danmark egentlig byder på som ferieland. Den interesse og nysgerrighed skal vi fastholde og booste, så danskerne fortsat får lyst til at holde ferie i Fjordlandet og andre danske feriesteder. Verden er ved at åbne igen, og det betyder, at mange danskere vil rejse udenlands, så det gælder om at holde danskernes feriefølelser for Danmark varme netop nu. Med kampagnen vil vi inspirere både voksne par og børnefamilier til et (gen)besøg til Fjordlandet,” siger Thomas Mahler, der er direktør i Destination Fjordlandet.
Kampagnen sætter fokus på Fjordlandet og en lang række andre ferieområder i den danske natur og ved de danske kyster, gennem en række små film, der er sprøjtes ud på sociale medier fra 1. marts og seks uger frem. Kampagnen favner på dualistisk og humoristisk vis det brede spektrum af danske oplevelser og skal minde danskerne om, at Danmark ikke bare er Danmark.
Kampagnen er skabt af produktionsselskabet Laban, Medvind Kommunikation og Danske Destinationer med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.