Digitaliseringsstyrelsen har sammen med Ældre Sagen og en række parter lanceret en folder med gode råd til, hvordan du undgår at blive snydt digitalt samt hjælp til, hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude for dig eller dine nærmeste.

Digitale svindlere bruger forskellige metoder i forsøget på at få os til at udlevere fx kodeord, betalingskort- eller MitID-oplysninger. Svindlerne kan finde på at udgive sig for at være fra banken eller fra en myndighed eller at ændre visningen af nummeret, de ringer fra, så det er identisk med fx politiets.

I 2022 blev 57 pct. af danskerne udsat for svindelforsøg gennem enten opkald, mail eller sms ifølge analysen Danskernes Informationssikkerhed 2022.

Digitaliseringsstyrelsen har derfor i samarbejde med Ældre Sagen og en række parter udviklet en ny folder med gode råd til, hvordan du kan beskytte dig mod falske opkald, mails, sms’er og netbutikker. Folderen bliver omdelt i Ældre Sagens it-caféer på tværs af landet som et konkret redskab med huskeregler, der er gode at have ved hånden. I folderen kan du se, hvad du skal gøre, og hvem du skal kontakte, hvis du eller en af dine nærmeste er blevet snydt. Det er nemlig vigtigt, at du reagerer og først og fremmest får stoppet ulykken, hvis du har været udsat for digital svindel.

Det kan altså være rart at have en fysisk folder liggende, hvis uheldet er ude. Du kan selv downloade folderen i en trykklar version på sikkerdigital.dk.

Hent folderen til print (vælg udskrift på begge sider)

Hent folderen til digital brug

Folderen er udarbejdet i samarbejde med Ældre Sagen, KL, Politiet, Forbrugerrådet Tænk, Finans Danmark og Danske Regioner.

Tre tips til at beskytte dig mod falske mails, sms’er og opkald

  • Oplys aldrig personlige oplysninger som fx MitID-login eller CPR-nummer, hvis nogen uopfordret beder dig om det. Banker og offentlige myndigheder vil aldrig uopfordret bede om disse.
  • Lad dig ikke presse, for svindlere forsøger ofte at give indtryk af, at du skal handle hurtigt. MitID er en effektiv beskyttelse mod at blive svindlet – læs derfor grundigt igennem, inden du godkender.
  • Dobbelttjek henvendelsen, for svindlere kan ændre visningen af nummeret eller afsenderen ved opkald, mail og sms, så det fremstår identisk med fx bankens eller politiets.

Hvis du er i tvivl, om du er blevet udsat for digital svindel eller har spørgsmål, kan du kontakte Cyberhotline for digital sikkerhed på telefon 33 37 00 37.

Læs her.