Universitetsstien, der følger jernbanen fra RUC til Røde Port, bliver nu befriet for et knæk med to 90 graders sving ved Ternehaven. Knækket har meget dårlige oversigtsforhold og skaber farlige situationer.
Arbejdet med at rette stien ud går i gang i uge 43. Fra den 28/10 til den 15/11 er stien spærret, og der er omkørsel ad Ternevej og Mågevej.
Arealet, hvor knækket skal rettes ud, er ejet af Banedanmark. Nu har byrådet godkendt, at kommunen køber de ca. 2.000 m2, og Banedanmark har accepteret en tidsplan for, hvornår der kan arbejdes tæt på skinnerne.
800 trafikanter om dagen
Kommunen har en trafiktæller opsat på Universitetsstien i ”knækket”.
Tælleren viser, at i gennemsnit i 2024 har omkring 800 personer brugt stien hver dag – på en hverdag. De 600 er cyklister og de 200 er fodgængere. ”Myldretiden” er ved 7-tiden om morgenen og ved 15-tiden om eftermiddagen.
De 800 daglige brugere får nu en mere sikker oplevelse på det stykke af Universitetsstien.
Sti fra RUC til Røde Port
Universitetsstien er løbende blevet udbygget, så den kunne leve op til sit navn – at være en sti fra RUC til Røde Port.
For år tilbage blev stykket fra Trekroner Station til Østre Ringvej anlagt.
Men stykket herfra til Solvænget var stadig en del af villavejene Præstemarksvej, Rypevej og Ternevej.
Allerede i 2015 bevilgede byrådet penge til, at de ca. 600 meter kunne lægges langs jernbanen med en stibro over Præstemarksvej.
Arbejdet måtte dog vente på, at Banedanmark samtidig skulle lave sporarbejde på strækningen.
Det skete først i 2020, hvor den sidste delstrækning så kunne anlægges og skabe en direkte forbindelse mellem Trekroner og Roskilde med en egentlig cykelsti, der ikke er en del af veje med biltrafik.
Plan- og Teknikudvalget har afsat 1,2 mio. kr. fra puljen til cyklisme, trafiksikkerhed og mobilitet til projektet med at fjerne knækket.