To udvalg i Roskilde Kommune – Plan- og Teknikudvalget og Klima- og Miljøudvalget – er meget optaget af, at adgangen til opladning ikke skal være en hindring for, at flere køber en elbil.
Derfor starter arbejdet nu på at få udarbejdet en samlet plan for placering af ladestandere i hele kommunen.

Elbil Parkering

I dag er der omkring 15 offentligt tilgængelige opladningssteder for elbiler i Roskilde Kommune.
De kan blandt andet ses på dette kort: https://www.plugshare.com/

Men det er ikke alle steder, der understøtter alle typer elbiler, og det er heller ikke alle steder, der er lige praktisk placeret.

Derfor har Plan- og Teknikudvalget besluttet at starte en dialog med de forskellige leverandører af ladestandere og andre interesserede for at udvikle en egentlig plan for den bedste placering af ledestandere i kommunen.

“Det at få ladet en elbil op kan lige nu virke som lidt af en jungle.
Der er over 10 forskellige slags stik og strømstyrker, en række forskellige udbydere og forskellige måder, man skal betale på. Samtidig skal nogle elbiler bruge lang tid på at lade op, mens andre er hurtige.
Derfor skal vi have fundet nogle fornuftige modeller, hvor det giver mening at have ladestandere, der er offentligt tilgængelige. I andre tilfælde handler det om at kunne lade sin elbil op derhjemme om natten”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Daniel Prehn

“Vi er meget optaget af, at få skabt en struktur, som gør, at borgerne ikke fravælger elbilen.
Vi er en klimakommune, der er gået foran med blandt andet vores satsning på elbusser.
Men vi har også en rolle som offentlig myndighed i at sikre, at det stigende antal elbiler kan lades op på en fornuftig måde”, siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui.

Opladning af Elbiler

De to formand peger på, at vi indtil nu mest har været fokuseret på, at en elbil skal lade op “hjemme på matriklen” eller på p-pladsen, hvor den er parkeret om natten eller i forbindelse med ens arbejde.

Men efterhånden kan de helt nye elbilers batterier lade hurtigere op, og batterikapaciteten – og dermed bilernes rækkevidde – stiger.

Derfor kan det være, at løsningen fremover skal være mange ladestandere, der er placeret, hvor man holder 1 til 2 timer i forbindelse med indkøb, idrætsaktiviteter, biblioteksbesøg eller andet.

Og om få år, når opladningen bliver endnu hurtigere, er der måske mere brug for “tankstationer”, hvor mange biler bruger samme lader, men kun i 5-10 minutter hver.