Der er mange turister i Roskilde, og de skal naturligvis inspireres på alle tænkelige måder til at opleve det bedste af byen. Derfor er VisitRoskilde over sommeren at finde i byrummet med det mobile turistkontor, som supplerer det almindelige turistbureau.
Det mobile turistkontor er en christianiacykel, der fungerer som et pop-up turistkontor og som en ekstra service til turisterne. Cyklen medbringer de væsentligste brochurer fra byens attraktioner samt information om de mange aktiviteter, der finder sted over sommeren.
”Med det mobile turistkontor ønsker vi at møde turisterne, hvor de er, og samtidig give dem gode råd til oplevelser i byen, som gør, at de forhåbentlig bliver her længere. Mange turister kommer primært for at opleve verdensarv i Roskilde Domkirke og vikingehistorie på Vikingeskibsmuseet, men Roskilde har mange andre attraktioner og tilbud, som turisterne ikke nødvendigvis er opmærksomme på. Hvis vi er til stede og giver information på det rigtige tidspunkt, tror jeg, at vi kan få turister til at blive længere i byen. Dette gælder for eksempel på torsdage, hvor der både er veteranbilstræf på havnen og gratis sommerkoncerter i domkirken”, fortæller Gitte Nielsen, som er kommunikationsansvarlig og projektleder i VisitRoskilde.
I dag rejser turister på mange forskellige måder: Nogle opsøger personalet på turistbureauet, mens andre har planlagt alt hjemmefra, og derfor sjældent kommer i kontakt med VisitRoskildes medarbejdere. Med det mobile turistkontor vil VisitRoskilde råde bod på dette og lade information komme til turisten og ikke den anden vej rundt. Ligesom det mobile turistkontor er VisitRoskildes personale let genkendeligt med uniformer med logo og danmarkshjerte, og de oplever allerede nu, at mange nysgerrige turister kommer forbi til en snak og et par gode sommerråd.
Det mobile turistbureau kører allerede og vil i løbet af sommeren være at finde på udvalgte holdepladser – for eksempel ved stationen, i bymidten og på havnen.