Nu er der blevet lanceret en ny hjælpefunktion til Digital Post. Borgerne kan nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af et familiemedlem eller andre nærtstående.

Foto ABW

Ny funktion i Digital post skal give hjælp til borgere, der har svært ved selv at kontakte offentlige myndigheder via Digital Post. Med adgangen til at skrive på vegne af andre kan pårørende besvare eller oprette meddelelser til det offentlige og hjælpe deres nære i den digitale kontakt med eksempelvis hospitaler eller kommuner.

Skriveadgangen er et supplement til læseadgang. I dag har 250.000 borgere givet pårørende eller andre hjælpere en læseadgang, så de kan få hjælp til at læse deres Digital Post fra det offentlige.

Med den nye læse- og skriveadgang bliver det muligt at læse meddelelser på vegne af en anden fra eksempelvis kommunen, hospitalerne eller andre offentlige myndigheder samt at besvare den modtagne post eller skrive ny post på vegne af en anden.

Sådan fungerer læse- og skriveadgang
Borgere, der gerne vil hjælpe deres pårørende, kan anmode om adgang til funktionerne gennem Digital Post på Borger.dk, hvor man også selv kan give andre adgang. Det er også muligt at få hjælp til at tildele eller anmode om læse- og skriveadgang ved personlig henvendelse i Borgerservice.

Når borgerne herefter skal hjælpe en nærtstående med Digital Post, logger de ind i deres egen digitale postkasse med deres eget MitID. Herfra kan de skifte til personens digitale postkasse.

Fokus på digital inklusion
Lanceringen af læse- og skriveadgang i Digital Post er et skridt mod at skabe bedre vilkår for dem, der har svært ved at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder.

Det er ét af flere initiativer for at hjælpe borgere med digitale udfordringer og deres hjælpere. Initiativerne er en del af ’Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-25’ og den politiske aftale om indsatser for digital inklusion fra juni 2023.

Læs mere om læse- og skriveadgang på borger.dk.

OM LÆSE – OG SKRIVEADGANG

  • Læse- og skriveadgang er et supplement til den eksisterende mulighed for læseadgang. Med læse- og skriveadgang kan borgerer, der har brug for hjælp, give familiemedlemmer, nære relationer og øvrige støttepersoner adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på sine vegne. Borgerens hjælper kan også anmode om adgang.
  • Læse- og skriveadgang tildeles, ophæves og anmodes ved at logge på Digital Post på borger.dk eller ved personlig henvendelse i Borgerservice, hvor det er muligt at få hjælp til at tildele eller anmode om læse- og skriveadgang.
  • Kommunikationen foregår i borgerens Digital Post og sikrer dermed borgeren indsigt i sin egen sag. Borgerens hjælper logger ind i Digital Post med sit eget MitID og skifter til borgerens Digital Post for at læse, skrive og sende post på vegne af borgeren. Det fremgår af meddelelsen, at den er skrevet af hjælperen på vegne af den borger, der har brug for hjælp.
  • Læse- og skriveadgang omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder (bank, forsikring). Borgerne skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis de ønsker læseadgang til post fra den private sektor.
  • Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt. Afhængig af, hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.

Kilde.