I Mobilitetsplan 2024 kommer Movia med klart bud på et stærkt strategisk hovednet af buslinjer og lokaltog, som sammen med nye mobilitetsmuligheder skal få flere til at køre med kollektiv transport. Planen er udviklet sammen med kommuner og regioner.
Kollektiv transport er kernevelfærd og giver borgerne mulighed for at komme på arbejde, til uddannelse eller fritidsaktiviteter. Kollektiv transport skal være effektiv og tilgængelig. I den nye mobilitetsplan holder Movia fast i et stærkt strategisk kollektivt transportnet af busser og lokalbaner, der sammen med DSB’s banetrafik, metro og den kommende letbane binder hele Region Sjælland og Region Hovedstaden sammen.
“Med Mobilitetsplan 2024 ønsker vi sammen med kommuner og regioner at skabe en attraktiv og sammenhængende kollektiv transport for alle. Vi ved, at 8 ud af 10 kommuner, hvor borgerne pendler længst, ligger i Region Sjælland. Omtrent 110.000 borgere i Region Sjælland pendler dagligt til og fra deres arbejde i Region Hovedstaden. 40.000 af dem til København eller Frederiksberg. Det viser et tydeligt behov for det strategiske busnet på tværs af Sjælland. Vi skal fortsætte med at understøtte de stærke pendlerstrømme med et rejsetilbud, der er bundet stærkt sammen med den øvrige kollektive transport,” udtaler Movias bestyrelsesformand, Kirsten Jensen.
Hver uge er der i omegnen af 3.350.000 rejser i Movias busser og lokaltog. To tredjedele af rejserne sker i det strategiske net, der består af de godt 90 største buslinjer og lokalbanerne. Det tværgående samarbejde mellem kommuner, regioner og Movia er essentielt for at sikre et stabilt og sammenhængende strategisk net, der er bundet godt sammen med fjern- og regionaltog, S-tog og metro samt den kommende letbane i Ring 3.
Et pålideligt strategisk net er en grundpille i Movias Mobilitetsplan 2024 og giver mulighed for både bosætning og beskæftigelse, og som mindsker ulighed og trængsel på vejene.
Nye løsninger og partnerskaber
Når samfundet ændrer sig, udvikler behovet for transport sig også. Derfor skal den kollektive transport tilpasse sig og tilbyde nye løsninger til borgerne. Movia er kommuners og regioners fælles trafikselskab på hele Sjælland, og vi varetager udviklingsarbejde, udbudsforretninger for ejerne og giver det beregningsmæssige grundlag for kommuner og regioners trafikbestillinger. Dermed løftes en stor opgave for kommuner og regioner, og der skabes bedre sammenhæng i borgernes transportbehov.
Movia udvikler nye transportformer og tester bus-på-bestilling i Haslev i Faxe Kommune – denne nærbus er ét af Movias bud på at imødekomme borgernes behov for kollektiv transport i landdistrikterne. På samme måde kan samkørsel blive en del af fremtidens planer ved at udnytte de mange tomme bilsæder.
“Som Danmarks største mobilitetsselskab skal Movia gå forrest i udviklingen af fremtidens kollektive transport. Det gør vi blandt andet ved at fremme udvikling af elbiler til Flextrafik, gennemføre forsøg sammen med Faxe Kommune om nærbus og ved at lægge forslag frem om ungdomsrabatter og storskalaforsøg med samkørsel,” siger Movias næstformand, Gert Jørgensen, og tilføjer:
”Samtidig er Movia i fuld gang med at udvikle samarbejdet med virksomheder og andre private aktører om kollektiv transport som det oplagte og nemme valg for deres medarbejdere til og fra arbejde.”
Høje ambitioner
Movias Mobilitetsplan 2024 rummer klare mål for fossilfri drift af både busser, Flextrafik og Lokaltog. 499 busser kører allerede fossilfrit, alle nye busser bliver elbusser, og fra 2025 skal alle nye personbiler i Flextrafik køre på el. Senest fra 2030 skal alle nye større flexbiler være elbiler.
“Vi er allerede foran vores oprindelige målsætning, når det kommer til grøn omstilling af busserne. Derfor skærper vi nu målene og forventer, at alle busser kører fossilfrit i 2030 – heraf skal mindst 94 pct. være elbusser. Vi er med til at løfte vores ansvar for at reducere CO2 – og dermed Danmarks klimamålsætninger – og reducere den lokale partikeludledning og støj,” siger Movias bestyrelsesformand, Kirsten Jensen.
Samtidig fortsætter Movia samarbejdet med kommuner, regioner og staten om buslinjer, der ikke skal holde i kø sammen med bilerne, men som i stedet får egne kørebaner og stationslignende stoppesteder, kendt som BRT-projekter, i og omkring hovedstaden og i en række sjællandske købstæder, så både busser og passagerer kan komme hurtigere frem.
Læs Movias nye Mobilitetsplan her: Mobilitetsplan 2024