Vi skal igen vænne os til, at motorcyklerne er på vejen. Derfor kommer Rådet for Sikker Trafik nu med gode råd til motorcyklisterne. Dertil kommer, at politiet har et nyt middel til at stoppe de hurtige motorcyklister.

Foto ABW

Det er nu med sikkerhed forår, for de klassiske forårsbebudere er på plads: Fuglene pipper, dagene er blevet længere og Bakken åbner portene den 22. marts. Og efter en vinterpause er motorcyklerne også ude af garagerne. Det stiller krav til både motorcyklister og til de øvrige trafikanter, hvis ulykker skal undgås, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet.

Kigger vi på ulykkesstatistikken de sidste fem år (2018-2022), er 36 procent af de dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister kommet til skade i eneulykker, hvor der altså ikke var andre involverede end motorcyklisten selv. Den næsthyppigste ulykkestype er krydsulykker, hvor 34 procent af motorcyklisterne kom til skade. Dermed kommer 7 ud af 10 motorcyklister til skade i de to ulykkestyper. Det viser tal fra Vejdirektoratet.

– Vi har fokus på de to store ulykkestyper for motorcyklisterne, fordi mange liv kunne spares og alvorlige ulykker undgås. Det er jo tankevækkende, at et køretøj, som groft sagt kun bruges halvdelen af året står for cirka 10 procent af de dræbte i trafikken. Den statistik vil vi gerne have bragt ned, siger Jeppe Gudmandsen, Rådet for Sikker Trafik.

De sidste fem år har 817 mennesker mistet livet i trafikken i Danmark. 87 af de dræbte var motorcyklister.

Politiets fotovogne kan nu blitze motorcykler
Tidligere har det været svært for politiets fotovogne at fotografere motorcykler, som kørte for hurtigt. Det betød, at kun omkring en håndfuld motorcyklister om året har fået en hilsen fra politiet med et vellignende billede i e-boks, men det ændrer sig sandsynligvis i denne sæson.

Politiet fik sidste år nyt udstyr i fotovognene, som kan tage billeder i begge retninger, så nummerpladen bagpå motorcyklen kan bruges til en efterfølgende sigtelse. Det betød i 2023, at 442 motorcyklister blev sigtet for at køre for stærkt med en fotovogns-måling, og det tal kan blive højere i år, hvor udstyret er fuldt indfaset.

– For mange motorcyklister starter MC-sæsonen i marts måned. Desværre glemmer nogle motorcyklister, at de kan være lidt rustne i starten af sæsonen, ligesom de måske ikke er opmærksomme på, at de kan være nemme at overse i trafikken, da flere bilister skal vænne sig til de 2-hjulede maskiner igen er på vejene. Samtidig ser vi desværre også, at nogle motorcyklister kører for stærkt i forhold til det tilladte, og dermed udsætter sig selv og andre trafikanter for fare, siger Christian Berthelsen, politiassistent ved Rigspolitiets Koncernkommunikation.

Selv inden motorcykelsæsonen i 2024 for alvor er i gang, er 22 motorcyklister blevet sigtet for at køre for stærkt, hvoraf de 12 er sigtet på baggrund af en fotovogn.

Gode Råd: Sådan kan ulykker forebygges

  • Som motorcyklist er det en god ide at tage et kørekursus tidligt på sæsonen, så rusten fjernes fra bremseskiverne og køreevnerne genopfriskes. I eneulykker er der ikke så mange andre faktorer at pege på, end at motorcyklisten selv kunne have været med til at forhindre ulykken. For høj fart er ofte en afgørende faktor, når der ikke er andre involverede i motorcykelulykker.
     
  • I krydsulykkerne er det afgørende, at andre trafikanter har fokus på motorcyklerne. Hvis man skal krydse en vej, er det vigtigt at orientere sig grundigt, så man ikke overser en motorcykel, som i sagens natur fylder mindre i gadebilledet end en bil.

Fakta om motorcykelulykker

Herunder ses andelen af dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister fordelt på ulykkestype over en femårig periode fra 2018-2022. Tal fra Vejdirektoratet.

  • Eneulykker: 36 procent
  • Krydsningsulykker: 34 procent
  • Indhentningsulykker: 17 procent
  • Frontalkollisioner: 8 procent
  • Påkørsel af parkeret køretøj: 1 procent
  • Fodgængerulykker: 1 procent
  • Ulykker med dyr, genstande mv: 3 procent

I alt var der i perioden 87 dræbte og 841 alvorligt tilskadekomne motorcyklister i perioden.

 
 

Kilde Rådet for Sikker Trafik