For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser, der er i Danmark i disse måneder. I marts gælder det jernbanen på Sjælland – med en enkelt afstikker til Fyn.

I februar og marts er skinnefræseren tilbage i Danmark. Målet er at få fræset små revner væk fra skinnerne på en række udvalgte strækninger, og midlet er skinnefræseren – det 155 tons tunge arbejdskøretøj, der gæster landet sammen med et hold af specialister, der kan styre både skinnefræseren og de fræse- og slibehjul, der er i gang.

Skinnerevnerne kan dårligt ses med det blotte øje, så det er præcisionsarbejde af rang, der foregår nat efter nat i den kommende tid. Når fræsehjulene er i gang, kryber fræsetoget sig fremad i et tempo på 400 til 600 meter i timen, og i arbejdsgangen kan togets fræsehjul dermed fræse over en millimeter af skinnen for hver passage.

“Skinnerne holder længere, og risikoen for skinnebrud mindskes, når vi fræser revnerne væk. Det bliver også lettere for togene at overholde køreplanerne, for der bliver er færre steder, hvor togene skal sætte tempoet ned, og samtidig holder vi skinnenettet i god form, hvilket giver færre skader,” siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.

Normalt vil fræsetoget behøve 1-3 passager for at fjerne en revne, og på en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.

Vedligehold betaler sig
For Banedanmark er det vigtigt, at alle komponenterne på jernbanen ikke blot fungerer – men at de også fungerer længst muligt. Skinner, sporskifter, ballast, bomme og al det andet hardware på banen bliver udskiftet, når de forskellige dele har nået deres udløbsdato.

Er jernbanen godt vedligeholdt, så holder de enkelte dele længere, hvilket sparer jernbanen for udgifter og passagererne for ærgrelser. I det lys er skinnefræsningen en vigtig opgave, fordi nattens arbejde med specialtoget forlænger skinnernes levetid.

Fræsningen er en del af en forebyggende indsats, der betyder, at skinnernes levetid forlænges. Forudgående dataanalyser sikrer grundlaget for en optimal vedligeholdstilgang, som samlet set og på lang sigt giver billigere vedligeholdsomkostninger og færre punktlighedspåvirkning.

Kører om natten – klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort, så det er klar til næste nats etape.

“Det er vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som kan udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor kører skinnefræseren om natten, så den ikke forstyrrer passagererne,” siger Pernille Skovrup.

På baggrund af ultralydsmålinger fra de særlige målevognstog finder Banedanmark frem til de revner, der skal fræses væk. Ved at benytte måletoget opspores fejlene på et tidligere stadie end førhen, hvilket gør vedligeholdelsesarbejdet lettere.

Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Fakta:
• Fræsetoget er knap 44 meter langt
• Vægten er 155 ton med fræsespånerne.
• Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
• Afhængig af, hvor store revnerne er, og hvor på jernbanenettet de befinder sig, kan skinnefræseren fjerne op til ti revner per nat.

Fræsetoget kører efter følgende plan:

28.februar-1. marts: København H-Østerport
1.-2. marts: København H-Vigerslev

2.-3. marts: Høje Taastrup-Roskilde
3.-4. marts: Roskilde-Lejre
4.-5. marts: Roskilde-Lejre
5.-6. marts: Roskilde-Hvalsø
6.-7. marts: Lejre-Hvalsø

7.-8. marts: Ringsted-Sorø
8.-9. marts: Ringsted-Næstved
9.-10. marts: Ringsted-Lundby
10.-11 marts: Vordingborg-Nørre Alslev

11.-12. marts: Haslev-Holme Olstrup

12.-13. marts: Sorø-Slagelse
13.-14. marts: Sorø-Slagelse
14.-15. marts: Sorø-Korsør
15.-16. marts: Sorø-Slagelse

16.-17. marts: København H-København Syd
17.-18. marts: København Syd-Københavns Lufthavn
18.-19. marts: København Syd-Københavns Lufthavn
19.-20. marts: Vigerslev-Københavns Lufthavn
20.-21. marts: København Syd-Københavns Lufthavn

21.-22. marts: Nyborg-Korsør
22.-23. marts: Nyborg-Korsør
23.-24. marts: Korsør-Nyborg
24.-25. marts: Korsør-Nyborg

25.-26. marts: Holmstrup-Tommerup

Fræsetoget holder i dagtimerne på følgende stationer:
28.- februar- 2. marts: Vigerslev
3.-6. marts: Roskilde
7.-9. marts: Ringsted
10. marts: Vordingborg
11.-12. marts: Næstved
13.-15. marts: Ringsted
16.-20. marts: Vigerslev
21. marts: Korsør

 

Skinnefræseren – pressefoto