UEFA EURO 2024™ nærmer sig med hastige skridt, og for mange danskere er det en tid fyldt med traditioner. Som opvarmning til slutrunden har Kantar på vegne af Coca-Cola Zero Sugar lanceret en stor undersøgelse, der giver indblik i danskernes mest anvendte ritualer før fodbold.

Pressefoto Coca-Cola Company

Danske fodboldfans udfører ritualer i forbindelse med landskampe. Om godt og vel to uger spiller Danmark den første gruppekamp ved EM-slutrunden, UEFA EURO 2024™, mod Slovenien. Spændte danske fans sidder landet over med krydsede fingre og håber på en stor slutrunde, men er krydsede fingre egentlig det mest anvendte ritual blandt de danske fodboldfans?

I forbindelse med slutrunden har Kantar på vegne af Coca-Cola Zero Sugar sat sig for at undersøge, hvilke ritualer der binder de danske fodboldfans sammen under UEFA EURO 2024™. Og resultaterne viser faktisk, at mere end halvdelen af de danske fodboldfans (54%) har særlige ritualer, når de ser deres hold spille.

Når det kommer til baggrunden for ritualerne, er det for 39% af de danske fodboldfans en vanesag at udføre ritualer, men 40% gør det, fordi de mener, det bringer held til deres fodboldhold.

Blandt disse er nogle mere populære end andre. De fem mest populære ritualer blandt danske fans ved UEFA EURO 2024™ er:

1. Synge nationalhymnen (18%)
2. Krydse fingre (16%)
3. Se kampen fra et bestemt sted (15%)
4. Se kampen med bestemte venner eller familie (14%)
5. Bære en beklædningsgenstand, der bringer lykke (12%)

Danskerne vil gå langt for at støtte landsholdet
De danske fans har støttet landsholdet gennem mange hårde tider, og de er villige til at gå langt for at hjælpe deres hold med at vinde. Faktisk ville mere end en tredjedel af danskerne holde deres fingre krydsede under hele kampen, hvis det resulterede i en sejr. Ligeledes ville 18% bære deres tøj på vrangen, og 16% ville gå baglæns, hvis det gav deres hold en sejr.
Generelt er danske fans så engagerede i deres fodboldhold, at hvis de blev bedt om at udføre et ritual, ville 39% gøre det uden at stille spørgsmål. Og det undrer ikke Annette Spanggaard og Coca-Cola, da de gennem mange år har oplevet danskernes dedikation til det danske landshold.

“Vi er meget begejstrede over at få dette indblik i de danske fans’ ritualer. Det er en slags lim, der binder fællesskaber sammen. Formålet med Coca-Colas sponsorat af fodbold-EM siden 1936 er netop at bruge fodbold, verdens største sociale fænomen, til at bygge bro, knytte venskaber og opleve magiske øjeblikke sammen. Til formålet har vi bygget en fan-pavillon på Islands Brygge, hvor alle fodboldelskere kan nyde en kold Coca-Cola og udføre de ritualer, der sikrer Danmark den eftertragtede EM-pokal, vi vandt i 1992,” fortæller Annette Spanggaard, kommunikations- og CSR-Direktør hos Coca-Cola.

Om UEFA
UEFA – Union of European Football Associations – er det styrende organ for europæisk fodbold. Det er en sammenslutning af foreninger, et repræsentativt demokrati, og er paraplyorganisation for 55 nationale fodboldforbund i hele Europa.

Deres mål er blandt andet at behandle alle spørgsmål vedrørende europæisk fodbold, at fremme fodbold i en ånd af sammenhold, solidaritet, fred, forståelse og fairplay uden nogen form for diskrimination på grund af politik, race, religion, køn eller andre årsager, at beskytte værdierne i europæisk fodbold, at fremme og beskytte etiske standarder og god ledelse i europæisk fodbold, at opretholde relationer til alle interessenter, der er involveret i europæisk fodbold, opretholde forbindelser med alle interessenter, der er involveret i europæisk fodbold, og støtte og beskytte sine medlemsforeninger for det europæiske fodboldspils generelle velbefindende.

Om the Coca-Cola Company
The Coca-Cola Company (NYSE: KO) er en verdensomspændende læskedrikvirksomhed, der tilbyder et komplet drikkevaresortiment inkluderende over 500 brands i mere end 200 lande. Udover virksomhedens Coca-Cola brand, tilbydes brands som AdeS, Ayataka, Costa, Dasani, Del Valle, Fanta, Georgia, Gold Peak, Honest, innocent, Minute Maid, Powerade, Simply, smartwater, Sprite, vitaminwater, Kildevæld, Fuzetea, Ramlösa og ZICO. Vi udvikler hele tiden vores portefølje ved at reducere indholdet af sukker i drikkevarerne samt at lancere nye innovative produkter. Vi arbejder også på hele tiden at reducere vores miljøpåvirkning ved at give vand tilbage til samfundet og recirkulere. Sammen med vores tapperier har vi mere end 700.000 ansatte, der hjælper lokale samfund i hele verden med at tilføre økonomiske muligheder. Du kan læse mere på www.coca-colacompany.com og www.coca-cola.dk samt følge os på Twitter, Instagram, Facebook og LinkedIn. De danske sociale medier kan følges her: Instagram, Facebook og YouTube.

Om Kantar
Kantar er verdens førende virksomhed inden for marketingdata og analyse og en uundværlig brandpartner for verdens førende virksomheder. Vi kombinerer de mest meningsfulde holdnings- og adfærdsdata med dyb ekspertise og avanceret analyse for at afdække, hvordan mennesker tænker og handler. Vi hjælper klienter med at forstå, hvad der er sket, hvorfor det er sket, og hvordan de kan forme de marketingstrategier, der former deres fremtid.

Profiles-afdelingen hos Kantar leverer data af højeste kvalitet til skræddersyede undersøgelsesløsninger og hurtige beslutningstagninger via vores premium-paneler. Ved at udnytte den rette balance mellem menneskelig ekspertise og avanceret, proprietær maskinlæringsteknologi mod svindel, kan vores klienter handle med selvtillid og hastighed.