12. og 13. november er der for andet år i træk HF projekt- og praktikforløb på Absalon. Sidste år var deltagertallet 880 elever, og i år er der hele 1.103 HF’ere, der skal i praktik som Absalon-studerende. Målet er at styrke deres studievalg og gøre dem klogere på udvalgte professionsbacheloruddannelser.

1.103 elever fra 18 HF-institutioner i Region Sjælland skal være HF-praktikanter på Absalon, hvilket for andet år i træk har overgået forventningerne. Når Absalon inviterer HF-eleverne ind på denne måde, er det på baggrund af den nye gymnasiereform, som trådte i kraft i 2017 med et nyt fokus på praktikforløb, som skal bidrage til, at eleverne reflekterer over, hvordan det, de lærer på deres uddannelser kan perspektiveres til en videregående uddannelse.

Gennem en hel dag på Absalon får de mange HF-elever mulighed for at blive klogere på en eller to konkrete professionsbacheloruddannelser. De skal både før, under og efter HF-praktikken arbejde med cases, der enten tager udgangspunkt i en enkelt fagprofession eller kombinerer to professioner i en tværfaglig case.

Brobygningskonsulent Berit Rosenkilde glæder sig meget over den store tilslutning til HF-praktikken:
”HF-eleverne får indblik i en eller flere uddannelser og samtidig får de en konkret fornemmelse af studiemiljøet og de læringsformer, der findes på Absalon. Vi ved, at en stor del af vores studerende har HF som adgangsgivende eksamen, så det er utrolig relevant for os at komme i dialog med eleverne om, hvilke muligheder, vi kan tilbyde på Absalon. Vi tror på, at HF-praktikken i kobling med de øvrige brobygningsaktiviteter kan medvirke til, at HF-eleverne bliver klædt godt på til at træffe det rette valg om en videregående uddannelse efter endt HF – og at de dermed finder deres vej i livet”.

FAKTA

HF-eleverne besøger Absalon den 12. og 13. november, hvor de sammen med Absalons undervisere og studerende skal arbejde med selvvalgte faglige cases fra Absalons uddannelser på syv af Absalons campusser.

Dagen er bygget op med udgangspunkt i en case, som HF-elevernes underviser har udvalgt forud for besøget hos Absalon. Eleverne har op til praktikdagen arbejdet på casen som forberedelse til praktikdagen, hvor eleverne arbejder teoretisk og praktisk på at løse casen i fællesskab med Absalons undervisere og studerende. 

Projektet er et samarbejde mellem landets professionshøjskoler og udledes af gymnasiereformen fra 2016, hvor alle HF-uddannelser har fået indskrevet professionsrettede perspektiver i uddannelsens formål. 

Læs mere om projekt- og praktikforløbet.