Der tegner sig klare vindere og tabere blandt de emner, der er på mediernes dagsorden til folketingsvalget, selvom der er store forskelle på prioriteringerne i de større danske medier.
Da valget blev udskrevet, lå statsministerkandidat Mette Frederiksen (S) i sengen og var syg. Men i folketingsvalgkampen har medierne ikke talt meget om sundhed siden. Sundhed er, ligesom pension og normeringer i daginstitutionerne, nemlig blandt de emner, der tales mindst om i medierne i valgkampen.
At børnene er oversete kan overraske lidt, men der er en naturlig forklaring på, at dækningen af nogle områder er større end andre, vurderer forskere, der undersøger valgdækningen i de traditionelle nyhedsmedier og på de sociale medier.
“Det kommer lidt bag på os, da Mette Frederiksen er gået til valg som ‘børnenes statsminister’, men en del af forklaringen på, at nogle emner er overset, og andre får opmærksomhed, er, at medierne i høj grad følger politikernes dagsorden. Når politikerne ikke taler om bestemte emner, så reflekteres det i avisernes indhold. Det modsatte gør sig naturligvis også gældende,” siger Mark Blach-Ørsten, der er professor (mso) på Journalistik på Roskilde Universitet.
Der er tabere blandt emnerne, og der er vindere. De emner, der løber med absolut mest omtale, er flygtninge og indvandrere, velfærd og klima. Men selv inden for de emner, der får meget omtale, er der stor forskel på, hvor meget de enkelte medier behandler emnerne.
“Vi ser store forskelle på de forskellige medier. Selvom de skriver mest om de store emner, og i særdeleshed flygtninge og indvandrere, så er der en del variationer medierne imellem. Det betyder, at medierne også prioriterer stoffet efter deres egne kriterier, og ikke blot løber efter politikernes agenda,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor og ph.d.-stipendiat på Journalistik på Roskilde Universitet.
Om valganalysen
Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor og ph.d.-studerende Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet undersøger hver dag dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Dette sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i forhold til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.
Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.