Hjerne-eksperiment viser hvordan man kan blive høj af musik.

Hvad sker der i vores hjerne, når vi hører musik? Det eksplosive liveband Dúné og en fan blev inviteret til at være med i et helt særligt eksperiment som et led i dette års Music Against Drugs-kampagne. Her undersøges det, hvordan hjernen bliver påvirket af musikken.

 

For første gang nogensinde blev det hele gjort live. Det er der nu kommet en film ud af, som skal vise unge, hvordan musikken kan være en rus i sig selv. Filmen lanceres 30. maj.

 

Se film: https://youtu.be/SQ3-Fhi5jOs

Download film: https://we.tl/yDj9KW4IMD

 

Mattias Kolstrup, Dúné:

’Musik har en evne til at sætte mennesker i en særlig tilstand – det er dér, man kan føle sig allermest høj. Eksperimentet er virkelig et indblik i, hvordan den menneskelige hjerne bliver påvirket af musik. Det var fantastisk at se, hvordan en fan helt videnskabeligt blev påvirket af musikken.’

 

Eksperimentet
Dúné gik for nyligt på scenen på spillestedet Train i Aarhus vel vidende, at hele Danmark kommer til at få et indblik i, hvordan deres musik påvirker den menneskelige hjerne. Til koncerten fik Amalie (Dúné-fan) påmonteret en hjernescanner (EEG-scanner), som registrerer dele af hjernens elektriske aktivitet.

 

Mens eksperimentet udspillede sig, fulgte hjerneforsker Troels W. Kjær aktivitetsniveauet i Amalie’s hjerne på en skærm. Hele eksperimentet blev optaget, og resultatet er årets kampagnefilm for Music Against Drugs.

 

Troels W. Kjær:

’Når vi hører en god melodi, så oplever vi en form for lykkefølelse, som skyldes frigivelse af dopamin. Når jeg sidder og kigger på optagelserne, må jeg konkludere, at denne forsøgsperson helt klart er under påvirkning af musik.’   

Baggrund

Music Against Drugs er en holdningskampagne drevet af Sundhedsstyrelsen, Dansk Live og Roskilde Festival. Formålet er at forebygge unges eksperimenter med rusmidler på

festivaler og spillesteder. Målgruppen er unge i aldersgruppen 16-24 år – særligt dem med interesse for musik, der tager på festival eller til koncerter på spillesteder.

Årets kampagne tager afsæt i, at musikken gør noget ved os. Den bevæger os og skaber følelser. Budskabet er meget simpelt, at musikkens påvirkning af hjernen er tilstrækkelig i sig selv:

Under the Influence of Music

Lad musikken være din rus – og få det hele med

 Kampagnen har i år deltagelse af mere end 60 spillesteder og festivaler landet over – og kører henover sommeren og efteråret.

Billeder: https://we.tl/xPJJXV2ndp

Fakta-site: http://www.againstdrugs.dk