Roskilde Kommunes skoler ligger fortsat over landsgennemsnittet, og andelen af elever, der opfylder adgangskravet til en ungdomsuddannelse, er steget. Men der er færre, der er kommet i gang 15 måneder efter de har afsluttet 9. klasse. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse.

Roskilde Kommunes folkeskoler placerer sig over landsgennemsnittet på alle parametre, når det gælder elevernes faglighed. Det viser Kvalitetsrapporten for skoleåret 2018/19, som netop har været drøftet i Skole- og Børneudvalget og nu skal til endelig godkendelse i byrådet. Kvalitetsrapporten udkommer hvert andet år, og den viser, hvordan kommunen og skolerne lever op til de

Baunehøj værdier. Pressefoto: Roskilde Kommune

nationale og kommunale mål på skoleområdet. At kommunens elever klarer sig fagligt godt er også, hvad man må forvente. Forskning viser, at elever fra socialt og økonomisk stærke hjem generelt klarer skolens krav bedre end elever fra socialt og økonomisk mindre stærke hjem. Og Roskilde Kommunes såkaldte socioøkonomiske reference, som refererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund, ligger over det nationale niveau.

Tøver med ungdomsuddannelse.
Et af de parametre, der måles på, er andelen af elever, der kommer i gang med en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Og her viser rapporten et fald fra 94,2 procent i 2015 til 91,5 procent i 2017 i andelen af elever, som var i gang med en ungdomsuddannelse 15 måneder efter de forlod folkeskolens 9. klasser. Det er ikke et lokalt Roskilde fænomen, for samme tendens ses på landsplan, hvor andelen i 2017 lå på 87,9 procent. Til gengæld opfylder flere elever adgangskravet for at komme ind på en ungdomsuddannelse. – Jeg glæder mig over, at det store flertal – over 95 procent – faktisk kunne gå direkte videre til en ungdomsuddannelse efter folkeskolen, fordi de opfylder adgangskravet på mindst karakteren 2 i samlet gennemsnit for dansk og matematik. På det punkt er der endda sket en forbedring. Men det er ærgerligt, at flere tøver med at gå i gang med en ungdomsuddannelse. Det vil vi gerne blive klogere på årsagen til, siger formand for Skole- og Børneudvalget Jette Henning.

Der er dog fremgang i andelen af en 9. klasse årgang, der forventes at gennemføre mindst en ungdomsuddannelse inden for 6 år efter 9. klasse. Her er der en stigning fra 83,4 % for 2015/2016 årgangen til 84,5 % for 2017/2018 årgangen.

Det faglige og trivslen.
Ved 9. klasse afgangsprøven i de bundne prøvefag i skoleåret 2018/2019 ligger Roskilde Kommune også over landsgennemsnittet. Eleverne i Roskilde Kommune opnåede et karaktergennemsnit på 7,5, hvilket er stort set samme niveau som de seneste tre år. Landsgennemsnittet er 7,1. Elevernes trivsel i skoleåret 2018/2019 viser et niveau tæt på landsgennemsnittet, med en svag tilbagegang på enkelte indikatorer. Det ønsker Skole- og Børneudvalget, at forvaltningen skal følge op på. – Det er afgørende, at børnene trives i skolen. Derfor vil vi gerne følge det tættere og vide mere om, hvad der har betydning for, at elevernes trivsel bliver ved med at være god og meget gerne højere, end den er nu, siger Jette Henning.

Kvalitetsrapportens resultater bliver nu, sammen med lokal viden fra skolerne og forvaltningen, brugt i en dialog med den enkelte skole om udviklingen af kvaliteten.

FAKTA.
Andre resultater i Kvalitetsrapporten:
I 2018/2019 var andelen af elever, der undervises i særlige tilbud uden for den normale folkeskoleundervisning, 4,2 %. Det er en stigning, hvilket afspejler en national tendens.

Andelen af fag, som dækkes af relevant uddannet personale, er med 84,8 % stadig lavere end det nationale niveau på 87,5 %. Men målet er at nå det nationale mål om 90 % kompetencedækning i 2021/2022.