I januar 2023 gik 10 procent flere virksomheder konkurs sammenlignet med januar 2022 – i alt 493. De nye tal dækker dog over store forskelle mellem brancher, og det er fortsat blandt byggeri, restauration og handel, at der for alvor kommer konkurser.

Foto ABW

Hvis du har set flere overskrifter med restauranter og byggefirmaer, der kaster kokkehuen og fukssvansen i ringen og går konkurs, er det nok ikke helt forkert. Høj inflation, høje udgifter og lav forbrugertillid er, sammen med tilbagebetaling af coronalån, lige nu en hård modstander for de mest udsatte brancher i det danske erhvervsliv. I den netop overståede januar gik henholdsvis 59, 31 og 51 procent flere virksomheder konkurs i brancherne restauration, byggeri og handel sammenlignet med januar 2022.

Samlet set gik 493 virksomheder konkurs mod 448 i fjor.

– Ud over mindre efterspørgsel kæmper især restaurationsbranchen også med økonomiske efterdønninger af corona, hvor der stadig er mange ubetalte statslån. For samfundsøkonomien bliver påvirkningen sandsynligvis mærkbar, da det er store brancher, der nu oplever stigning i konkurstallene, siger Bo Rasmussen, der er direktør hos data- og analysevirksomheden Experian.

Bo Rasmussen påpeger dog, at økonomien generelt er sund, og beskæftigelsen fortsat på et meget højt niveau, selvom det også er Experian-direktørens forventning, at ledighedskøen, der er begyndt at rykke sig, bliver længere de næste måneder.

Et lille lyspunkt
Ifølge Bo Rasmussen er det positivt, at der trods alt ikke er kommet alarmerende mange konkurser i det brede erhvervsliv det seneste år sammenlignet med året før.

– Hvis vi sammenligner det seneste år med året før, er der kun tre procent flere konkurser. Samtidig er der stadig rigtig mange brancher, der klarer sig fint. Det ser lige nu ud til, at det er bestemte virksomhedstyper, der er ramt, mener Bo Rasmussen. – Det er fortsat vores forventning, at også det brede erhvervsliv står på tærsklen til en usikker periode, og vi ved erfaringsmæssigt, at økonomisk nedgang ofte først sætter sig i konkurstallene efter noget tid, fortsætter han.

Kreditvurdering og brug af data
Experian-direktøren pointerer, at virksomhedernes kreditpolitik skal tage hensyn til de aktuelle usikkerheder i samfundsøkonomien. Samtidig skal finansvirksomhederne fortsat yde ansvarlig långivning, når virksomhederne kommer med ønsker om kredit.

– Det er naturligvis altid vigtigt, at dine kunder kan vedligeholde og betale lån tilbage. Men med den aktuelle usikkerhed er det særlig vigtigt. Det er sandsynligt, at flere virksomheder, og i øvrigt også private forbrugere, kommer i klemme med restancer de kommende måneder, advarer Bo Rasmussen og fortsætter: – Flere virksomheder kommer sandsynligvis også til i højere grad at tage lån for at klare de almindelige driftsudgifter frem for investeringer i for eksempel udviklingsprojekter.

Om Experian
Experian er verdens førende leverandør af data- og analysetjenester. Under livets store øjeblikke – fra at købe et hjem eller en bil, til at opstarte en forretning- giver vi forbrugere og vores kunder mulighed for at administrere deres data med tillid.

Vi hjælper enkeltpersoner med at tage økonomisk kontrol og få adgang til finansielle tjenester, og virksomheder til at træffe bedre beslutninger. Vi hjælper långivere med ansvarlig långivning og organisationer og virksomheder med at forhindre identitetssvig og kriminalitet.

Vi har 21.700 kollegaer, der opererer i 30 lande, og hver dag investerer vi i nye teknologier, talentfulde mennesker og innovation for at hjælpe alle vores kunder med at maksimere enhver mulighed. Vi er noteret på London Stock Exchange (EXPN) og er en fast bestanddel af FTSE 100-indekset.

Lær mere på http://www.experian.dk eller besøg vores globale nyhedsblog for at få de seneste nyheder og indsigter fra vores verden.

Kilde.