Selvom mange køb i dag foregår i HiFi Klubbens onlineshop, oplever butikschef Peder Andersen fortsat et stort behov for at få den personlige rådgivning og teste udstyret i butikken på Gullandsstræde. 

Butikschef Peder Andersen oplever en stigende interesse for at teste udstyr og modtage vejledning i sin butik. Foto: PR.

Overpriser, forkerte produktoplysninger og en branche med et alt for stort – og kortsigtet – fokus på profit frem for den gode lydoplevelse. Det kendetegnede 1980’ernes hifi-verden, som var det vilde vesten for forbrugerne og gjorde ondt i hjertet på den audiofile Peter Lyngdorf. Derfor grundlagde den unge iværksætter Danmarks Hi-Fi Klub med det formål at sikre, at kunderne rent faktisk fik et alternativ i branchen, de kunne stole på.

I 2020 fyldte HiFi Klubben, som Peter Lyngdorfs livsprojekt skiftede navn til i 1994, 40 år. Men selvom Billie Eilish og Ariana Grande for længst har skubbet Guns N’ Roses og U2 af tronen på hitlisterne, er både fokus og udfordringer grundlæggende de samme, som dengang Peter Lyngdorf langede de første Cerwin-Vega-højtalere over disken.

– En af ambitionerne med klubben var at uddanne kunderne, så de ikke faldt for de falske tilbud og oppustede produktbeskrivelser. Og det er stadig vores opgave og vision i dag. For selvom kunderne med internettet har fået større adgang til viden om hifi, er der mere bullshit og falsk reklame end nogensinde før, siger Peter Lyngdorf.

Søger lokal rådgivning
Det til tider uigennemskuelige marked for hifi på internettet får ifølge Peder Andersen, der er butikschef i HiFi Klubben i Roskilde, mange til at besøge butikken på Gullandsstræde. Ønsket om at mærke hårene rejser sig i nakken, når man prøver udstyret og få svar på de spørgsmål der opstår, når man shopper hifi-grej, er nemlig ikke blevet mindre til trods for internettet. Men hvor kunderne i 90’erne tog højtalerne under armen, når de forlod butikken, har opgaven ændret sig i butikken i Roskilde.

– Man kan sige, at vi mere er rådgivere end sælgere, for kunderne kommer ofte i butikken for at få gode råd til deres køb, inden de træffer den endelige beslutning hjemme, hvor de bestiller varen online. Det hænder dog ofte, at kunderne skal afhente udstyret her i butikken. Så har vi lige mulighed for at høre, hvad de endte med at vælge og måske give det sidste gode råd eller to, inden de tager udstyret med hjem, siger Peder Andersen.

Fremtiden er demo-rum
I dag består kæden af tæt på hundrede fysiske butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland og fem nationale onlinebutikker. Og det er den online, at HiFi Klubben oplever den største vækst. Derfor kommer Peder Andersen og de hifi-interesserede kunder i Roskilde ifølge Peter Lyngdorf til i højere grad til at opleve butikkerne som showrooms, eller ”demo-rum” som HiFi Klubben kalder dem, hvor kunderne prøver udstyret, inden de færdiggør købet online. Denne strategi betyder ifølge Peter Lyngdorf, at fysiske butikker som den i Roskilde fortsat kommer til at spille en nøglerolle for HiFi Klubben i fremtiden.

– Vi kan allerede se, at vores kunder har taget ideen om at prøve tingene i butikken og bestille det online til sig. Du kan læse nok så meget om et sæt højtalere, men det slår stadig ikke oplevelsen af, at hårene rejser i nakken, som du kan få i de rammer og med den vejledning, du får i vores butikker. Derfor kommer vores fysiske butikker og demo-rum også til at spille en nøglerolle for HiFi Klubben og vores kunder i fremtiden, siger Peter Lyngdorf.

HiFi Klubben er med ca. 95 fysiske butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland og fem nationale onlinebutikker Europas største specialkæde inden for højkvalitets hi-fi. www.hifiklubben.dk