Det er tredje uge, hvor eleverne er sendt hjem fra skole. Lærer Mette Udengaard fra Klostermarksskolen beretter om nødundervisning over nettet og om elever, der har det fint, men savner at være sammen. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse.
Lærer Mette Udengaard fra Klostermarksskolen har sit hjemmeskolekontor på spisebordet i køkkenet, mens eleverne er sendt hjem under coronakrisen. Der er dejlig kort afstand til kaffemaskinen, konstaterer hun – men desværre også alt for kort afstand til køleskabet.
Mange elever trives ifølge Mette rigtig fint med nødundervisning hjemme, og de synes det er dejligt selv at bestemme, hvornår man laver skolearbejde, og hvornår man holder pause. – I 4.B savner de rigtig meget at være sammen med deres venner i skolen, men de fleste synes også, det er dejligt at have mere tid sammen med familien, hvor der nu er tid til brætspil, til at bage og lave mad sammen, tage på fisketur og lave bål i haven. Hun synes det er rigtig skønt at opleve, at skolen ikke længere bare er en selvfølge for eleverne. – En af mine franskelever i 9. klasse talte jeg sammen med på videoopkald. Han sagde: ”Jeg havde ALDRIG troet, at jeg skulle sige det, men jeg savner altså skolen”.
Nyt fællesskab online.
Mette har allerede i den første uge af hjemmeskolen holdt virtuelle pige- og drengemøder på video, og det fortsætter hun med. Hun beder eleverne fortælle gode ting fra hjemmeskolen, så de kan inspirere hinanden. – Vi har oprettet grupper med 3-4 elever i hver, så de kan hjælpe hinanden med lektier og bevare den sociale kontakt. Jeg er overbevist om, at det nye fællesskab online hjælper med til at bringe os igennem krisen. Eleverne er super glade for grupperne, og det tager lidt af presset fra både lærere og forældre.
Hjælper hinanden i det nye univers.
At holde skole online er nyt for alle. Mette synes det er godt for eleverne at se, at de voksne også prøver sig frem, og at det er helt ok at lave fejl og hjælpe hinanden i det nye univers. Selvom eleverne er rigtig gode til at bruge IT, så har det været nyt for dem at chatte og lave videoopkald. Ud over at få opgaver, de skal løse, skal eleverne også skrive skoledagbog hjemme, så Mette har føling med, hvordan de har det, og om opgavemængden er passende.
Mette holder årgangsmøder med sin afdelingsleder og kolleger på 4. årgang. De taler bl.a. om nødundervisningen og om elever, de skal være særlig opmærksomme på. Lærerne sparrer i det hele taget med hinanden online, både om elever, teknik og didaktik. – Jeg har fx et tæt samarbejde med min makker Pia, der er matematiklærer. Vi er i kontakt med hinanden flere gange om dagen, hvor vi finder løsninger på at hjælpe eleverne med de udfordringer, der er lige nu. Når arbejdsdagen ved køkkenbordet er ved at være slut og computeren slukket, er det tid for Mette at komme udenfor og få frisk luft og motion. Sidst på eftermiddagen går jeg fem kilometer ved fjorden og i Boserup Skov. Og så kan man jo altid kramme et træ…